napi online kultúra és tudomány

FILM
Halottak sírján boldognak lenni

Az Oscar- és Ezüst Medve-díjas Szörnyek keringője a mozikban


Karácsony előtt úgy látszik a filmforgalmazók összeszedtek minden értékesebb filmet, amit találtak, és a bugyuta tinisztorik közül a nézőnek nem is kerül olyan nagy fáradságába kipurgálni a gyöngyszemeket.

A Hukkle és az Ámen után újra olyan film került a mozikba, amely valamilyen szinten a tabukkal foglalkozik. A Szörnyek keringője mindjárt hármat is feszeget: az Egyesült Államok egyes államaiban még mindig dívó halálbüntetés létjogosultságát, a négerek társadalmi helyzetét, elhelyezkedési gondjait, és azt, hogy a magát még olyan felvilágosultnak kikiáltó államban is működnek a jól beágyazott előítéletek, ha egy fekete nőt és egy fehér férfit látnak együtt az utcán.

A film címe egy angolszász hagyományt elevenít fel: Angliában évszázadokkal ezelőtt a siralomházban a halálra ítéltek utolsó éjszakáján a rab és a foglárok még egy utolsó partit tartottak együtt. A film is ebből a helyzetből indul ki: a tizenegy éve a kivégzését váró színes bőrű Lawrence Musgrove elbúcsúzik feleségétől és nagyjából tizenegy éves, kényszerevő fiától. A villamosszék felé vezető út előtt Sonny Grotowski és apja, a rasszista Hank őrzi a rabot, aki az emberséges bánásmódért hálából mindkettőjükről portrét készít.

Innentől kezdve a történet két szálon folytatódik, hogy aztán a rendező, Marc Forster jóvoltából összekapcsolódjon. Hank családjában minden férfi rendőr volt, így nem is kétséges, hogy ő és fia is ezt a pályát választják. Igaz, Sonny idegei túl gyengék ahhoz, hogy egy büntetésvégrehajtási intézményben dolgozzon, de ez már későn derül ki: a fiú öngyilkos lesz, testét a ház mellé, szertartás nélkül temetik el. Leticia, az özvegyen maradt pincérnő élete sem könnyű: rá kell jönnie, hogy egyedül van, senki nincs, aki segítene neki.

Egy szerencsétlen véletlen azonban összehozza a rasszista rendőrt és a néger pincérnőt: Leticia fiát elüti egy autó, s Hank az, aki az úton legközelebb megáll. A fiú meghal, s Hank olyan helyzetben találja magát, amilyenbe még soha nem keveredett. A két embert egymás mellé sodorja az élet, s ezzel nem igazán tudnak mit kezdeni.

A rendező jól elbánik a nézővel: mi végig tudjuk, hogy Hank és Leticia története hogyan kapcsolódik össze, s a történetnek egyetlen rizikója, hogy ők mikor jönnek rá. Marc Forster még „aknákat" is elhelyez a képeken: Leticia fürdőszobájában például, pontosan a borotválkozótükörrel szemben ott van Lawrence nem is olyan kicsi képe. Innentől kezdve a néző dolga eldönteni: tudja-e Hank, ki ez a nő, akivel életét össze akarja kötni vagy sem. Billy Bob Thornton dicséretére legyen mondva: nem lehet eldönteni. A színész egyébként arra képes, amire nagyon kevés kollégája: a film elején megkapja a „vadállat" matricát, és szépen lassan sikerül neki ezt a nézővel elfelejtetnie. Ezt elsősorban annak a – még filmekben is igen ritka – természetes játékstílusnak köszönheti, amelyet a filmben következetesen végigvisz. Halle Berry Leticia megformálásáért idén elnyerte az Oscart, de még az Arany Medvét is magával vihette Berlinből. Nem csoda. A legapróbb rezdüléseiig uralja a szerepet. Tökéletes pszichológiai kórképet mutat be egy nőről, aki tizenegy éve minden hétvégén a siralomházba jár egy olyan férfihoz, akit valaha ismert, de ma már semmi köze nincs hozzá. A film legőszintébb jelenetében a csontsovány színésznő azt kiabálja a kamerába, hogy „Amerikában egy néger nem lehet kövér".

Nos, mindenesetre neki az Oscar után már ilyesmivel nem kell foglalkoznia: a legújabb James Bond-filmben Pierce Brosnann mellett feszít. Hogy ez színészileg mekkora kihívás, azt döntse el mindenki maga.

Kónya Orsolya

Szörnyek keringője (Monster's Ball) – színes, feliratos amerikai filmdráma
szereplők: Billy Bob Thornton, Halle Berry, Heath Ledger, Peter Boyle, Sean Combs
forgatókönyv: Will Rokos, Millo Addica
fényképezte: Roberto Schaefer
rendező: Marc Forster


Korábbi kritikák: