napi online kultúra és tudomány

FILM
Bruttó 210 gramm
A 21 gramm a mozikban


Mondják: az ember halála pillanatában 21 grammot veszít testsúlyából. Plusz csomagolás. Mert a mai világban - de különösen Hollywoodban - nem úgy van az, hogy a lélek, huss, tovaillan, hanem pattogós fóliát kap meg selyempapírt, csillogó díszdobozt. A lélek tehát bruttóban 210 grammra jön ki körülbelül, úgy kerül ki a multiplex-polcokra, s könnyen megeshet, hogy a dobozban 21 grammnyi lélek helyett csak 1 gramm kokaint találunk vagy egy kitömött kolibrit.

Alejandro González Inárritu 21 gramm című lélekemelgető mozija is inkább a csomagolásról szól mint a lélekről. A rendező ugyanis úgy burkolja be a lelket, hogy felszecskázza a filmes időt, a történet három szereplőjét pedig találomra szórja szét múltban, jelenben és jövőben. A film feléig csak bolyongunk a történetben. Az tuti, hogy valaki valamikor valamiért lelőtt valakit.

Sean Penn súlyos szívbeteget alakít, aki egyszerre van fent a szívátültetésre várók és az öreg kaszás szigorú listáján. Mint azonban a film után összeszámoltam, összesen háromszor van halálán az ember: az operáció előtt, a beültetett szerv folyamatos kilökődésének végstációjában, s végül akkor, amikor gyomron lövi magát.

Benicio Del Toro figurájáról annyit tudunk meg, hogy tinédzser kora óta ki-be jár a sitten. Ezért elvakult vallásosságát, és lassan felsejlő bűnét: a cserbenhagyásos gázolást a film feléig képtelenek vagyunk ebben a szerkezetben időben elhelyezni.

Naomi Watts tragikus sorsú családanyájának története egy ismeretlen ponton a szívbetegével találkozik, viszonyuk azonban totálisan érthetetlen. A nő valamikor elvesztette férjét. A nő a szívbeteg pasival smárol. A nő haragszik a sittesre. De mikor és miért?

A film végére - ne legyen kétségünk - persze összeáll a kép: A nő férjét és gyerekeit a sittes gázolta halálra, aki vállalta ezért a súlyos következményeket, a börtönt, a kényszermunkát, Isten haragját. A nő drogba és alkoholba folytja bánatát, mígnem egyszer egy jóképű férfi szólítja meg, akivel – hogy-hogy nem – egymásba szeretnek. A férfi azonban egy éjszaka súlyos titkot árul el: mellkasában a nő halott férjének szíve dobog. Idővel a nőben a bosszúvágy, a férfiban az idegen szerv kezd mocorogni, sürgeti őket az idő, hajtja a szív, meg kell találni a sittest. A legvégén hármójuk története végre összetalálkozik, lövés is eldördül, a könny is kicsordul – én alszom.

A történet menetét kezdettől "megsegítő" apró jelek ugyanis – Penn és Del Toro borostás vagy sima képe, és a vérbefagyott jövő előrevillantása – a fenti okokból sokkalta inkább zavaróak, mint segítők. Sokáig csak a kuszaságnak és a találgatásnak van helye: ki kinek a kije? Egy ponton persze a film rááll az álomgyárba futó sínre, de addigra már rég elvesztettük érdeklődésünket.

Nem szabad azonban elrobognunk amellett, hogy a három színész remekül teljesít. Sean Penn totális testi leépülést mutat be, melybe precízen keveri a szűkölő makacsságot és a testi-lelki függőséget. Benicio Del Toro figurájának vallásossága mögül a genetikailag bekódolt bűn és a visszafojtott agresszió les ki a színész szűk szemein keresztül. Naomi Watts a felejteni képtelen, kettétört életű nőt pontosan és érzékenyen ábrázolja márvánnyá merevedett arcával és a felszakadó, görcsös dühvel.

Szomorú látni azonban, hogy a rendezői olló és az operatőr, Rodrigo Prieto fölöslegesen sunnyogó, izgága képei hogyan fordítanak hátat a három színész játékának. Így talán nem tűnik túlzásnak azt állítani, hogy Inárritu keresztbe-kasul bogozott pakkjában elhal a lélek, és megdöglik a 21 grammos kolibri.

Barabás Dániel


21 gramm
21 grams
Feliratos amerikai filmdráma

Szereplők: Sean Penn, Benicio Del Toro, Naomi Watts, Charlotte Gainsburg, Melissa Leo
Zene: Gustavo Santaolalla
Fényképezte: Rodrigo Prieto, A.S.C., A.M.C.
Forgatókönyv: Guillermo Arriaga
Rendezte: Alejandro González Inárritu


Kapcsolódó link:
A film hivatalos honlapja
A 21 gramm hazai oldala




Korábbi kritikák: