napi online kultúra és tudomány

FILM
Buta Bridget – avagy a maradék kultusza
A Bridget Jones: Mindjárt megőrülök! a mozikban


Kelet-Európában az úgynevezett "maradéknak" nagy kultusza van: ételt kidobni nem lehet. Mégis előfordul, hogy olykor-olykor muszáj kivételt tenni, mert például a felmelegített rántott hús vagy a kihűlt lágy tojás gasztronómiai nonszensz, a nagy Levin, szegény, forogna a sírjában! A filmekkel bonyolultabb a helyzet, sajnos nem lehet első ránézésre megállapítani, hogy melyik a friss áru és melyik a maradék. Esetenként a maradék is üdének álcázza magát, és csak alapos megnézés után derül ki a nagy átverés.

Nem fokoznám a hasonlatot tovább: a Bridget Jones naplója folytatása alattomos maradék-film, egy lejárt szavatosságú mozidarab. Szaga még talán nincs, de valószínűleg erre sem kell majd sokat várni. Miért a szigorúság? – kérdezhetné most az olvasó, teljes joggal. Talán a súlyos rajongás okán, továbbá erősen szakmai szempontok miatt. Nyilván számíthatott a néző arra, hogy nem nehéz, fajsúlyos filmet fog látni, de azt talán túlzásnak érzem, hogy ennyire könnyűre, légneműre sikeredett az alkotás. Pedig elméletileg éppen a napló második kötetében van több muníció, és kevesebb szingli-nyavajgás. De a forgatókönyvírók még a szingli-témát is inkább hanyagolták, hogy teljes erővel koncentráljanak a romantikára, Mark Darcy és Bridget Jones kapcsolati kríziseire.

A remélt és vágyott siker érdekében az alkotók kilúgozták szegény Bridget Jones figuráját és történetét. Igaz, eredetiben sem egy bonyolult lény, de legalább szórakoztató és sokak számára ismerős figura. Ez volt a nagy titka a könyvnek is annak idején. A folytatáson kínosan érezni, hogy sikert akarnak vele elérni, és emellett sok pénzt is keresni. A siker a nagy akarás hiányában is meg lenne, hiszen Bridget Jones neve minden külön értesítés helyett garantálja a bevételt. Ezért is furcsa, hogy önként, valós kényszer híján miért sikerült Jones kisasszonyból buta, típusosan szőke nőt csinálni.

Renée Zellweger végigcsámpázik egy egész filmet. Lehetséges jelmeze a miniszoknyára szűkül. Karakterének egyetlen komolynak mondható problémája, hogy miként tartsa meg a kedvest, aki neves emberjogi ügyvéd, és mellesleg Mark Darcy. Alig van nyoma a filmben a könyv naplószerűségének: elfelejtkeztek Bridget visszatérő gondjairól (súly, cigaretta), és nyálas romantikusba fordították a filmet. Sajnos kimaradt például a lakásfelújítással kapcsolatos epizód is, ami mindennél jobban jellemezte – a könyvben – ezt a Bridget Jones nevű jelenséget. Szerencsére nem váltak meg a síelős résztől, és valóban: ez volt talán az egyetlen jól eltalált és tálalt esemény. Fergeteges jelenet, amint Bridget egy osztrák gyógyszerárban hiányos német-tudásával terhességi teszthez szeretne jutni. A patikába meg úgy jutott el, hogy végigszántotta a teljes síterepet...

A rajongóknak persze nem szeretném kedvét szegni, de a csalódottságot nem lehet eltitkolni. A maradék az maradék. A kudarc-élményben nyilván szerepet játszik az is, hogy a szingli-téma sokat veszített már aktualitásából, frissességéből az első rész óta eltelt időben. Egyébként pontosan ezért lett volna értelme gondosabb forgatókönyvvel és filmmel előállni. A zene azért még mindig pezsdítő, és az elmaradhatatlan verekedési jelenet Daniel Cleaver (Hugh Grant) és Darcy (Colin Firth) között még mindig kellően béna. A fiúk egy szökőkútban végzik.

Sőregi Melinda


BRIDGET JONES: MINDJÁRT MEGŐRÜLÖK!
Bridget Jones: The Edge of Reason

Színes, szinkronizált angol film (2004)
Szereplők: Renée Zellweger, Hugh Grant, Colin Firth, Gemma Jones, Jim Broadbent
Zene: Harry Gregson-Williams
Operatőr: Adrian Biddle
Forgatókönyv: Andrew Davies, Helen Fielding, Richard Curtis, Adam Brooks
Rendező: Beeban Kidron


Kapcsolódó link:
A film hivatalos honlapja
Colin Firth saját honlapja
Információk a filmről magyarul




Korábbi kritikák:

Nézz balra, ott egy svéd!
Monsieur Ibrahim és a Korán virágai
A temetetlen halott
Shultze gets the blues
Caterina a városba megy
A falu
Ausztrál filmek
Új Eldorádó
Argo
Terminál
Rossz nevelés
Az élet nélkülem
Fahrenheit 9/11
A hazugsággyáros
Megfojtott szabadság
Nothing
Super Size Me
Édes álmok
Zsernyákok
Leány gyöngy fülbevalóval
Betörő az albérlőm
Wilbur öngyilkos akar lenni
Barbárok a kapuk előtt
21 gramm
Szeress, ha mersz!
Elefánt
Belleville randevú
Farkasok ideje
Csak az a szex
Ausztrál filmhét az Örökmozgóban
A Vodka Lemon az Odeonban
Spanyol filmhét a Művész Moziban
A passió
A visszatérés
Előtérben a dánok, csapó 3.
Új német filmek az Örökmozgóban
Előtérben a dánok, csapó 2.
Előtérben a dánok, csapó 1.
Japán filmnapok az Urániában
Dalok a konyhából
Japán
Amerikában
A tenger
Szamszára
A szemközti ablak
Mióta Otar elment...
Európai filmhét, keleti filmek
Swimming pool
Európa filmhét, nyugati filmek
Cseh filmhétvége az Örökmozgóban
Grazia szigete
Kegyetlen bánásmód
Kontroll
A boldogság színe
Kísérleti filmek az Örökmozgóban
Good bye, Lenin!
11. TITANIC Filmfesztivál
Pokolba a szerelemmel!
Jött 1 busz
A Magdolna nővérek
Boldog születésnapot!
Hogy szeretsz?
Esküvő monszun idején
Azonosság
Birtokviszony
Bábok
Kiskakukk
Kilenc királynő
Egy veszedelmes elme vallomásai
Telitalálat
Frida
A zongorista
A rózsa énekei
Az órák
Chicago
Szép napok és Rinaldo
Baran
Libiomfi
Szent Iván napja
Magyar szépség
Szerelemtől sújtva
Kelj fel komám, ne aludjál!
A múlt nélküli ember
Bella Martha
Harry Potter és a Titkok Kamrája
Szörnyek keringője
Ámen
Hukkle és Papsajt
Bloody Sunday