napi online kultúra és tudomány

FILM
Mese a rabbiról, a lányról, a fiúról és némi szerelemről
A Csoda Krakkóban a mozikban


Az immár legendássá vált Simó-osztályban végzett Groó Diana is – egyetlen nőként. A Csoda Krakkóban az első egész estés játékfilmje: végre ő is túljutott a bemutatkozáson. És akkor itt lehetne egy külön bekezdést nyitni annak a témának, hogy mennyire nincsenek nők a magyar filmművészetben, de ilyen ünnepi alkalommal inkább örülni érdemes. Új, egyedi hang jelenik meg Groó Diana filmjében, mely a tanítványok munkái közül talán a leginkább magán viseli Simó Sándor hatását. Bár az egész osztályra igaz, hogy a történetnek, a mesének mindannyian fontos szerepet szánnak. El akarnak mondani egy fontos, személyes történetet.

Groó Diana története Krakkóban játszódik, bár a szövevényes szálak visszanyúlnak Budapestre is. Eszter (Bíró Eszter), a fiatal magyar restaurátor lány azért utazik a lengyel városba, hogy felkutassa, és helyre állítsa legendás Lewi rabbi síremlékét. Egy antikváriumban érdekes könyvre bukkan, melyben megtalálja a keresett sírkő eredetijének rajzát. A könyvre azonban másnak is szüksége van: Pjotr (Maciej Adamczyk) számára ez a családi örökség része, melyről a nagyanyja, Mancika (Békés Itala) egykor (amikor még Budapesten éltek unokájával) sokat mesélt. Pjotr őriz néhány oldalt a könyvből, és szeretné végre helyükre illeszteni a lapokat. Különös hajsza kezdődik el ezzel Krakkóban. A mogorva, magába forduló Pjotr és a szép, viruló, kíváncsi (így könnyen rászedhető) Eszter vív egymással. Kergetik magukat és a könyvet. Végül eljutnak a zsidó temetőbe, a rabbi sírjához: Esztert itt már várják, hiszen azért érkezett, hogy a sírkövet felújítsa.

A fiatalok útja kettéválik. Eszter nappal a könyv leírásai és rajzai alapján dolgozik a síremléken, míg éjjel Pjotr szintén a könyvvel rója Krakkó utcáit, és keresi a csodatévő Lewi rabbit, aki a legenda szerint vissza tudta idézni a halottakat az élők közé. A hagyomány úgy tartja, hogy ez a bizonyos könyv varázserővel bír, és segítségével a rabbi csodákat tehet . Pjotr a nagyanyját szeretné viszontlátni, akivel halála után is szinte napi „kapcsolatban” van: ez a halott nagymama az egyetlen, akivel kommunikálni tud.

A film teret ad a mesének, és megjeleníti a bölcs Lewi rabbit (Francziszek Pieczka). A rabbi figyelmesen meghallgatja az egzaltált fiút, és különféle próbák elé állítja. Úgy tesz, mintha a könyv, Eszter könyve valóban bírna némi varázserővel. Nyugalom árad belőle, nem evilági tapasztalatok birtokában lehet. Mancikát személyesen ismeri, és mihelyst szükségesnek véli, képest „előhívni” a nagymamát. Békebeli teázás, és zamatos almás-diós kóser sütemény az asztalon. ( Mint a vége főcímből kiderült, a Frőhlich cukrászda is támogatta a film elkészítését: mindenesetre elég valóságosnak látszott az az omlós sütemény…) Ekkor ismerkedhet meg a néző a régi zsidó pörgettyű-játékkal, a tenderlivel: ki-ki sorsot pörgethet magának. Pjotr is pörget. Nem nyer. A tét a nagymama maradása volt.

A film végét persze nem a tenderli dönti el, pontosabban: biztosan a rabbi keze van a dologban. Mert előfordulhat az is, hogy a játékos tesz fel rossz kérdést. A tenderli érzékeny „valami”. A fiatalok túlesnek a nekik rendelt próbán, mielőtt egymást elnyerhetnék. Groó Diana filmje szabadon jár térben és időben. Láthatjuk a hajnali, koszos várost, de előbukkan a nappali, kelet-európaian ismerős Krakkó is. Éjjel pedig csodák történnek. Tűznyelők, cirkuszi artisták mindenfelé. Egyikük, a csillagszemű Aurél (Bartłomiej Świderski) még Esztert is "fűzné".

A történet legerősebb hajtóereje a titok, Eszter könyvének rejtelmes története – a felszínen, hiszen a rejtvényfejtésen túl, mélyebbre visz a mozi, a valóság alatti-feletti tartományba, ahol már nem a ráció szabályai uralkodnak. A realitás képei váltakoznak a meseszerű látvánnyal vagy vad, a tömeggel tébolyultan dorbézoló kameramozgásokkal. Alapvetően a szürkék és barnák határozzák meg a film színvilágát: plasztikusan egymásba olvadnak a formák, elmosódnak a körvonalak. Kardos Sándor operatőr nem a környezetet, hanem az arcokat hangsúlyozza. Az összekevert színfoltokból jelzésértékűen emelkednek ki a színész-fejek. Arcvonásaikat, apró rezdüléseket is hűségesen követi a kamera. A háttérhez képest mindenkinek valószínűtlenül fehéres, porcelánszerű az arca.

Az elvarázsoló képeken túl a koncentrált, egységes magas színvonalú színészi játék is nagy erénye a filmnek. A főszereplők mellett a legapróbb karakterek is pontosan kidolgozottak: mindenki szervesen illeszkedik a nagy egészbe. Különösen emlékezetes például a mogorva Żura néni (Stanisława Celińska) alakja, aki az ablakból kiabál az érkező vendégekkel, és fiát, Aurélt is elég harciasan "intézi el".

Érett, komoly alkotás a Csoda Krakkóban. Szép és szimbolikus indulás, hogy mindjárt a hagyományhoz való viszonyát igyekszik megfogalmazni – áttételesen a mániákus fiú és a restaurátor lány történetén keresztül. Mintha a filmmel a megőrizve továbblépés lehetőségeit keresné: filmes és emberi szempontból egyaránt. Groó Diana elindult az úton, ügyesen és szépen. Fel, hajrá, tovább, tovább…

Sőregi Melinda


Csoda Krakkóban


Szereplők: Bíró Eszter, Maciej Adamczyk, Békés Itala, Bartłomiej Świderski, Stanisława Celińska, Francziszek Pieczka
Zene: Kardos Dániel
Operatőr: Kardos Sándor
Forgatókönyv: Groó Diána, Szekér András
Rendezte: Groó Diána


Kapcsolódó link:
A film honlapja
A Frőhlich Cukrászda oldala




Korábbi kritikák:

Young Adam
Csodálatos Júlia
Che Guevara - A motoros naplója
Bridget Jones: Mindjárt megőrülök!
Nézz balra, ott egy svéd!
Monsieur Ibrahim és a Korán virágai
A temetetlen halott
Shultze gets the blues
Caterina a városba megy
A falu
Ausztrál filmek
Új Eldorádó
Argo
Terminál
Rossz nevelés
Az élet nélkülem
Fahrenheit 9/11
A hazugsággyáros
Megfojtott szabadság
Nothing
Super Size Me
Édes álmok
Zsernyákok
Leány gyöngy fülbevalóval
Betörő az albérlőm
Wilbur öngyilkos akar lenni
Barbárok a kapuk előtt
21 gramm
Szeress, ha mersz!
Elefánt
Belleville randevú
Farkasok ideje
Csak az a szex
Ausztrál filmhét az Örökmozgóban
A Vodka Lemon az Odeonban
Spanyol filmhét a Művész Moziban
A passió
A visszatérés
Előtérben a dánok, csapó 3.
Új német filmek az Örökmozgóban
Előtérben a dánok, csapó 2.
Előtérben a dánok, csapó 1.
Japán filmnapok az Urániában
Dalok a konyhából
Japán
Amerikában
A tenger
Szamszára
A szemközti ablak
Mióta Otar elment...
Európai filmhét, keleti filmek
Swimming pool
Európa filmhét, nyugati filmek
Cseh filmhétvége az Örökmozgóban
Grazia szigete
Kegyetlen bánásmód
Kontroll
A boldogság színe
Kísérleti filmek az Örökmozgóban
Good bye, Lenin!
11. TITANIC Filmfesztivál
Pokolba a szerelemmel!
Jött 1 busz
A Magdolna nővérek
Boldog születésnapot!
Hogy szeretsz?
Esküvő monszun idején
Azonosság
Birtokviszony
Bábok
Kiskakukk
Kilenc királynő
Egy veszedelmes elme vallomásai
Telitalálat
Frida
A zongorista
A rózsa énekei
Az órák
Chicago
Szép napok és Rinaldo
Baran
Libiomfi
Szent Iván napja
Magyar szépség
Szerelemtől sújtva
Kelj fel komám, ne aludjál!
A múlt nélküli ember
Bella Martha
Harry Potter és a Titkok Kamrája
Szörnyek keringője
Ámen
Hukkle és Papsajt
Bloody Sunday