napi online kultúra és tudomány

FILM
Angyal – hétköznap
A Vera Drake a mozikban


Vera Drake megállíthatatlan. Jön, mosolyog, teát főz („I put the cattle on, let’s have some fresh tea”), vigasztal: energiája kifogyhatatlan. Különös belső erő tartja mozgásban. Mindig előre néz, sohasem vissza – így védekezik a rossz emlékek, akaratlan bűnök ellen. Embernek nézi az embert, és az emberség mértékével méri a környezetét. A legfontosabb számára a családi harmónia, a férj és a gyermekek összetartása. Szolid, hivalkodástól mentes, de boldog, szeretettel teli életre vágyik.

Az állandó sürgés-forgás melletti szabad idejében másokon segít, és igyekszik őket megóvni attól, amit fiatalon maga is elszenvedett. Megesett asszonyokon / lányokon segít: „I’m helping young girls out.” Egy fájdalmas tekintetből derül ki később, hogy valaha Vera Drake-et is megerőszakolták, és ezért erőszakosan kellett a magzatától „megszabadulnia”. Nagyon régi seb ez, az asszony az idejére sem emlékszik, csak arra, hogy sok éve foglalkozik már a humánus abortusz módszerével: sorra járja a lakásokat, és jót akar cselekedni. Az illegális beavatkozáshoz használt eszközöket fertőtleníti ugyan, ám egyszer (vagy talán máskor is?) hiba csúszik a rendszerbe. Egy „elkezelt” lány majdnem meghal. A rendőrség nyomozni kezd: Vera Drake-nek a bíróság előtt kell számot adnia tetteiről. A törvény betűje szerint súlyos bűncselekményt követett el.

Mike Leigh filmje alázatos aprólékossággal mutatja be Vera Drake sorsát. Nem csinál szentet belőle, nem állítja, hogy helyes volt, amit a nő tett. A helyzetet, a problémát vázolja, hogy miért kellett Verának így tennie. A történet Londonban játszódik, nem sokkal a háború után. A bírósági tárgyalás részleteiből értesülünk arról is, hogy pontosan 1950-ben járunk. Vera Drake háztartásbeli, de szabad idejében gazdag családokhoz jár takarítani. Férje autószerelő. Két gyermekük van: lányuk, Ethel gyárban dolgozik – villanykörtéket ellenőriz napi nyolc órában; fiuk, Sid pedig szabósegéd, és közben iskolába is jár. A család London munkásnegyedében lakik, szűkösen, egy nem túl világos lakásban. A film nem rágja a néző szájába a tanulságot, pusztán egymás mellett mutatja be Vera életterét és azokét a családokét, ahol Vera a nappalit suvikszolja. Jellemző jelenet, amikor Vera egy puccos kandalló rácsait sikálja, és a háziasszony szinte felrúgja a görnyedő alkalmazottat, annyira keres valamit.

A forgatókönyv minden apróságra „tekintettel” van, mintha az élet teljességét szeretnék az alkotók egy filmben megragadni. Természetesen Vera a főhős, de közben végig izgulhatjuk Ethel és vőlegénye, Reg tartózkodó egymásra találását. A fiatalok úgy sétálnak át délutánokat, hogy egy szót sem szólnak. Mégis boldogok, holott egyikükről sem feltételezte volna környezete, hogy képes lesz szerelembe esni, házasságot kötni. Reg kőműves. Leginkább teán és zsíros kenyéren él, míg Vera meg nem invitálja magukhoz vacsorára. Végül Reg lesz az, aki nem ítéli el Vera tettét: tudja, hogy a gyermek nem minden helyzetben áldás, talán egyedül ő érti és érzi át a magzatelhajtás tétjét.

Az 50-es évek már a múltunk része: kívülről lehet rátekinteni. Így világosan, tisztán kirajzolódhat a női sors minden nyűge, kiszolgáltatottsága. Sorban látjuk a megesett fiatal lányokat, a sokadik gyereküket elhajtani akaró asszonyokat. Az okok nagyon különbözőek, minden eset más és más. Nem lehet általánosítani. A filmben ezt főként a férfiak teszik. Vera története mellett követhetjük egy gazdag kamasz kálváriáját is. Neki van pénze a drága magánklinikára, és tudja, mit kell a pszichológus előtt színlelni, aki mellesleg, természetesen férfi. Általánosítható a diagnózis, hogy adatik meg a szabad döntés lehetősége.

Körös-körül a társadalom álságos erkölcsössége nyomorítja a nőket: nem elég, hogy éppen a nőiség legfontosabb attribútumáról, a születendő gyermekről kényszerülnek lemondani (bármi legyen is az ok: ezt nincs joga senkinek sem firtatni), de még a vizslató, kioktató férfitekinteteket is állniuk kell. Nem véletlen, hogy a nők vakon bíznak Verában, aki nem firtatja az okokat. Igyekszik gyorsan, tapintatosan eljárni, és bíztatni a megriadt nőket. A lecke a jelenben is érvényes: a helyzet változott, de alapkarakterében nem lett kevésbé megalázó a nők számára. Ha pusztán a magyar példánál maradunk, akkor is nyilvánvaló, hogy tarthatatlan például az összeg mértéke, amit a beavatkozásért fizetni kell, és tarthatatlan az a győzködő, súlyosan álszent eljárás is, amit az abortuszra készülő nőnek végig kell csinálnia. Milyen alapon érzi magát akár egy orvos, akár egy védőnő feljogosítva arra, hogy ismeretlenek sorsát akarja befolyásolni – elvi alapon…

No, az indulat itt már természetesen a magamé: Mike Leigh csak elővezeti, amit tudnunk kell, amit érdemes megfontolnunk, mielőtt ítélkezünk. Módszere lenyűgöző. Aprólékos, mégsem földhözragadtan realista: az élet leghétköznapibb, legbanálisabb apróságaiból „csinál” filmes költészetet. Súlyos költészetet, ami létében hordozza jelentését:minden külön értesítés helyett. És a filmkészítő legbiztosabb eszköze ehhez a színész, akit érzékenyen vezet el az ideális megoldásig. A Vera Drake leginkább Imelda Staunton szívósan törékeny alakjára épül: a színésznő nem mutat nagy kunsztokat, pusztán éli szerepét. Felejthetetlen rémült-döbbent-kétségbeesett arca, amikor a szerencsétlenül járt lány esetéről értesül. Egyetlen tekintetében sűrűsödik össze az egész helyzet tragikuma…

Sőregi Melinda


Vera Drake
Színes, feliratos angol filmdráma, 2004.

Szereplők: Imelda, Staunton, Phil Davis, Peter Wight, Adrian Scarborough, Heather Craney, Daniel Mays, Jim Broadbent
Írta: Mike Leigh
Látványtervező: Lázár Tibor
Operatőr: Dick Pope
Zene: Andrew Dickson
Rendezte: Mike leigh

Kapcsolódó link:
A film honlapja



Korábbi kritikák:

Sorstalanság
Hosszú jegyesség
Csudafilm
Európa Filmhét
Az élet egy csoda
Világszám!
A miskolci boniésklájd
Kóristák
Kávé és cigaretta
Állítsátok meg Terézanyut!
Nyócker!
Csoda Krakkóban
Young Adam
Csodálatos Júlia
Che Guevara - A motoros naplója
Bridget Jones: Mindjárt megőrülök!
Nézz balra, ott egy svéd!
Monsieur Ibrahim és a Korán virágai
A temetetlen halott
Shultze gets the blues
Caterina a városba megy
A falu
Ausztrál filmek
Új Eldorádó
Argo
Terminál
Rossz nevelés
Az élet nélkülem
Fahrenheit 9/11
A hazugsággyáros
Megfojtott szabadság
Nothing
Super Size Me
Édes álmok
Zsernyákok
Leány gyöngy fülbevalóval
Betörő az albérlőm
Wilbur öngyilkos akar lenni
Barbárok a kapuk előtt
21 gramm
Szeress, ha mersz!
Elefánt
Belleville randevú
Farkasok ideje
Csak az a szex
Ausztrál filmhét az Örökmozgóban
A Vodka Lemon az Odeonban
Spanyol filmhét a Művész Moziban
A passió
A visszatérés
Előtérben a dánok, csapó 3.
Új német filmek az Örökmozgóban
Előtérben a dánok, csapó 2.
Előtérben a dánok, csapó 1.
Japán filmnapok az Urániában
Dalok a konyhából
Japán
Amerikában
A tenger
Szamszára
A szemközti ablak
Mióta Otar elment...
Európai filmhét, keleti filmek
Swimming pool
Európa filmhét, nyugati filmek
Cseh filmhétvége az Örökmozgóban
Grazia szigete
Kegyetlen bánásmód
Kontroll
A boldogság színe
Kísérleti filmek az Örökmozgóban
Good bye, Lenin!
11. TITANIC Filmfesztivál
Pokolba a szerelemmel!
Jött 1 busz
A Magdolna nővérek
Boldog születésnapot!
Hogy szeretsz?
Esküvő monszun idején
Azonosság
Birtokviszony
Bábok
Kiskakukk
Kilenc királynő
Egy veszedelmes elme vallomásai
Telitalálat
Frida
A zongorista
A rózsa énekei
Az órák
Chicago
Szép napok és Rinaldo
Baran
Libiomfi
Szent Iván napja
Magyar szépség
Szerelemtől sújtva
Kelj fel komám, ne aludjál!
A múlt nélküli ember
Bella Martha
Harry Potter és a Titkok Kamrája
Szörnyek keringője
Ámen
Hukkle és Papsajt
Bloody Sunday