napi online kultúra és tudomány

FILM
Te kit választanál?
Az Operaház Fantomja a mozikban


Magam részéről semmiképpen sem Rault, Chany vikomtját, mert egyszerűen nincs időm megszeretni. Meg különben is: a hősszerelmes figurája legtöbbször gyengébb mint a negatív szereplőé, ez van, a dramaturgia szinte mindig elbánik vele. Nevezett vikomtnak pedig Az Operaház fantomjában alig van néhány duettje Christine Daaéval, s rögtön vége is a darabnak.

Talán ezért is gondolta azt Andrew Lloyd Webber , hogy Joel Schumacher mellett társforgatókönyvíróként is szerepet vállal musicalje filmrevitelében. Szeretnénk azt hinni, hogy a csorbát igyekezett kiköszörülni. Erre némi igyekezet látszik is: nem annyi az egész, hogy Christine kijátssza a fantom éberségét, s aztán rohanhat Raul karjaiba. No nem, a filmen Raulnak meg kell küzdenie szerelméért: 1 (azaz egy) csapdán kell átvergődnie, de legalább átvergődik. Akkor most ne essék szó arról, hogy Gaston Leroux eredeti szövegében a Fantom számtalan, agyafúrt erőpróba elé állítja Rault, amelyek végén valóban kiérdemli Christine-t. A történet semmiképpen nem olyan, mint ami aztán lett belőle: közelebb áll a horrorhoz, emellett hosszan meséli a Fantom és Christine élettörténetét is. A musical ellenben a romantikus szálat viszi tovább, a hős elnyeri a naiva szerelmét, a Fantom megbűnhődik tetteiért, nagyjából ennyi.

Persze nem könnyű a filmesek helyzete: problémás musicalből filmet készíteni, hiszen a történet – mint esetünkben is – sokszor vékonyka ahhoz, hogy valódi dráma legyen a vásznon. Ennek jobbítására is láthatunk kísérletet: Webber és a forgatókönyvíróként is működő rendező kerettörténetbe ágyazta a filmet. Az elején fekete-fehérben láthatjuk, hogy mi történik harminc év múlva, s a szereplők – Raul és a balettkar vezetője, Madame Giry – visszaemlékezésétől aztán megelevenednek a szürke, poros falak, s mintegy varázsütésre „lép át” a fekete-fehér film a színesbe.. A kerettörténet menet közben néha-néha betüremkedik a múlt eseményei közé, amely talán kicsit zavaró.

A film formanyelve ingadozik: hol erősíti a színpad világának elemeltségét, szűrőkkel, utószínezéssel babrál, hol pedig hangsúlyosan mutatja a színház világának eseményeit, bekukkantva a színfalak mögé. Mindezek mellett a rendező láthatóan nem tud mit kezdeni azzal a ténnyel, hogy színészei alapvetően nem filmes, hanem inkább zenés színházi tapasztalatokkal bírnak. Ezzel nem is lenne semmi baj, csakhogy Schumacher filmjében a szereplők hol a hagyományos színpadi jelenléttel állnak, szemben a kamerával, a szokott musicalszínpadi szokások szerint mozogva, hol klipszerű beállításokban szerepelnek, hol pedig – elsősorban a közelikben – filmes megjelenítést kapnak. Így aztán Az Operaház Fantomja képi világa meglehetősen kaotikus, emellett a film túl sokszor alkalmazza a musical-változat bevett sablonjait – gondoljunk csak a katakombákban evezős kettősre, amely már színpadon is elég rosszul fest, pláne a moziban.

Maga a musical zeneileg nem kis falat: Christine szerepére olyasvalakit kell találni, aki jól bírja a koloratúrákat. A rendező és Webber választása Emmy Rossumra esett, akinek az jutott, hogy a filmben jobbára szétnyílt ajakkal bámulja hol az egyik, hol a másik férfit, de legalább szép, és jó hangja van. Színészi feladatokat nem igazán vártak tőle, sokkal inkább Gerard Butlertől, aki a Fantom szerepében néha egészen démoni. Persze vele is az a baj, ami általában a színpadon is előfordul: túlságosan atlétikus és karizmatikus ahhoz, hogy nyugodtan elhiggyük: Christine inkább Rault választja.

A film legnagyobb hibája kétségtelenül az, hogy lelövi a darab poénját: Christine érzelmei a Fantommal szemben ellentmondásosak., a film utolsó képsora azonban kétséget sem hagy a pozitív befejezés felől: az öreg Raul a temetőben Christine sírjához megy, az évszámokból - amelyeket éppen elég ideig láttat a kamera – könnyen kiszámolható, hogy még huszon-valahány évet éltek együtt Raullal…


Kónya Orsolya


Az Operaház Fantomja
The Phantom of the Opera
Amerikai-brit film, 2004.

Szereplők: Gerard Butler, Emmy Rossum, Patrick Wilson, Miranda Richardson, Minnie Driver, Ciaran Hinds, Simon Callow, Victor McGuire, Jennifer Ellison, Murray Melvin, Kevin McNally
Vágó: Terry Rawlings
Operatőr: John Mathieson
Zene: Andrew Lloyd Webber
Forgatókönyv: Gaston Leroux kisregénye nyomán Joel Schumacher és Andrew Lloyd Webber
Rendezte: Joel Schumacher


Kapcsolódó linkek:
A film hivatalos oldala
A film magyar honlapja
Információk Gaston Leroux-ról
A film trailere
Andrew Lloyd Webber honlapja




Korábbi kritikák:

Orosz filmhónap az Örökmozgóban
A belső tenger
Én, Pán Péter
Old Boy
Ray
Vera Drake
Sorstalanság
Hosszú jegyesség
Csudafilm
Európa Filmhét
Az élet egy csoda
Világszám!
A miskolci boniésklájd
Kóristák
Kávé és cigaretta
Állítsátok meg Terézanyut!
Nyócker!
Csoda Krakkóban
Young Adam
Csodálatos Júlia
Che Guevara - A motoros naplója
Bridget Jones: Mindjárt megőrülök!
Nézz balra, ott egy svéd!
Monsieur Ibrahim és a Korán virágai
A temetetlen halott
Shultze gets the blues
Caterina a városba megy
A falu
Ausztrál filmek
Új Eldorádó
Argo
Terminál
Rossz nevelés
Az élet nélkülem
Fahrenheit 9/11
A hazugsággyáros
Megfojtott szabadság
Nothing
Super Size Me
Édes álmok
Zsernyákok
Leány gyöngy fülbevalóval
Betörő az albérlőm
Wilbur öngyilkos akar lenni
Barbárok a kapuk előtt
21 gramm
Szeress, ha mersz!
Elefánt
Belleville randevú
Farkasok ideje
Csak az a szex
Ausztrál filmhét az Örökmozgóban
A Vodka Lemon az Odeonban
Spanyol filmhét a Művész Moziban
A passió
A visszatérés
Előtérben a dánok, csapó 3.
Új német filmek az Örökmozgóban
Előtérben a dánok, csapó 2.
Előtérben a dánok, csapó 1.
Japán filmnapok az Urániában
Dalok a konyhából
Japán
Amerikában
A tenger
Szamszára
A szemközti ablak
Mióta Otar elment...
Európai filmhét, keleti filmek
Swimming pool
Európa filmhét, nyugati filmek
Cseh filmhétvége az Örökmozgóban
Grazia szigete
Kegyetlen bánásmód
Kontroll
A boldogság színe
Kísérleti filmek az Örökmozgóban
Good bye, Lenin!
11. TITANIC Filmfesztivál
Pokolba a szerelemmel!
Jött 1 busz
A Magdolna nővérek
Boldog születésnapot!
Hogy szeretsz?
Esküvő monszun idején
Azonosság
Birtokviszony
Bábok
Kiskakukk
Kilenc királynő
Egy veszedelmes elme vallomásai
Telitalálat
Frida
A zongorista
A rózsa énekei
Az órák
Chicago
Szép napok és Rinaldo
Baran
Libiomfi
Szent Iván napja
Magyar szépség
Szerelemtől sújtva
Kelj fel komám, ne aludjál!
A múlt nélküli ember
Bella Martha
Harry Potter és a Titkok Kamrája
Szörnyek keringője
Ámen
Hukkle és Papsajt
Bloody Sunday