napi online kultúra és tudomány

FILM
Félkész termék
A Rokonok a mozikban


Régóta várta a szakma, hogy Szabó István végre magyar filmet készítsen. A film „megtörtént”, de színvonala messze elmarad az Oscar díjas rendező előző munkáitól. Vajon miért? Miért hiányzik a profizmus a Rokonokból, miért olyan, mint a Szomszédok egyik rosszabbul sikerült epizódja? Bonyolult a kérdés, nehéz rá pusztán esztétikai szempontból válaszolni, mégis muszáj megkísérelni.

Móricz Zsigmond 1932-ben megjelent regényének számos, elsősorban színpadi adaptációja született, hiszen a történet minden időszakban nagyon aktuális lehet, pontosan rámutat a „magyaros” rendszerek működési sajátosságaira: a sorozatos visszaélésekre, a megvesztegetésekre, a tarthatatlan összefonódásokra. A tanulság az, hogy 1932 óta nem változott gyökeresen Magyarország működése: rendszerek jöttek és mentek, de a Rokonok nem avult el. Másrészt a regény megírásának módja is rendkívül modernnek mondható: belülről láttatja egy alapvetően akarat-gyenge, ám jó képességű, becsvágyó ember sorsát, vergődését. Éppen ezért az adaptációk esetében általában a főszereplő, Kopjáss István zsarátnoki főügyész ábrázolása jelenti a problémát. Nehéz őt körülírni, megfogni, bemutatni, hiszen Móricz nem kívülről mutatja őt, hanem az ő „bőrébe” bújva vezeti be olvasóját a zsarátnoki panamákba.

A két legkarakteresebb, leginkább megfogható figura Kardics bácsi, a bankigazgató, valamint a polgármester, akik a szálakat mozgatják. Hálás szerep mindkettő: hálásan szellemes és ellenszenves is. Bonyolultabb feladat Kopjáss feleségének, Linának a jellemzése, akiből az adaptálók sokszor az egyszerűség kedvéért házsártos feleséget csinálnak, és mellette a főügyészt áldozatnak állítják be. A helyzet talán nem ennyire egyszerű, és Móricz is jobb író ennél. Lina egyfelől lelkiismeretes, gondos anya, másrészt szerelmes asszony, aki nem akarja férjét elveszíteni, illetve olyan nő, akit a parádézás nem vonz, inkább elriaszt. Nem földhözragadtságból, inkább józansága miatt, mert tudja, hogy Kopjáss István mindezt nem engedheti meg magának.

Kényes pont a regényt záró öngyilkosság. Mi történik valójában? Meghal-e Kopjáss? Ezzel a mondattal zárul a regény: „Sietve indultak a szegény ember megmentésére.” Lehet-e ebből arra következtetni, hogy Kopjáss karrierje az öngyilkossági kísérlettel veszi valójában kezdetét? Vagy az következne ebből, hogy Kopjáss egy hős, aki bátran szembeszállt a gonoszokkal? No, talán ez mégsem. Ennek ellenére számos átdolgozásban válik makulátlan hős a frissen kinevezett főügyészből – szemben a móricz-i művel. Az a zseniális a regényben, hogy valószínűtlenül reális, szinte már dokumentumregény is lehetne, annyira precízen fogalmazza meg a valóságot. Nehéz ezt a valósághűséget hitelesen visszaadni színpadon vagy filmen.

Sajnos Szabó Istvánnak sem sikerült. Alakjai papírmasé-figurák: a két dimenziót alig érik el. Elhangzanak a regény sláger-mondatai, de hiányzik köztük az összefüggés. Hiányzik maga a történet is, csak a motívumok maradtak: a sertéstenyésztő, a vonat, a polgármesteri hivatal, a Boronkay-villa. Szabó egyetlen ponton változtatott az eredetihez képest: Kopjáss a disznók között követi el öngyilkosságát, és a film a haldokló képével zárul. Egyértelműen hősi beállítás. A regényben természetesen a főügyész hivatali szobájában történik az eset – pátoszmentesen. Szabó azonban törekszik a pátoszra, valamint a mondanivaló didaktikus hangsúlyozására. Beállításai idegesítően egyértelműek, például rengeteg a közeli az arcokról. A képek nem mesélnek, hanem feltétlenül „mondani akarnak valamit”.

A korábbi Szabó-filmekben a könnyed, görcsmentes történetvezetést, és az ehhez kapcsolódó művészi képkompozíciót lehetett csodálni. Koltai Lajos ezúttal olyannak tűnik, mint egy hirtelen kamerához jutott amatőr, aki próbálgatja eszközét. A moziban gúnyos kacagásokat lehet hallani: Kopjáss álom-jelenetei már kabaréba illőek, hasonlóan szegény Magdaléna ábrázolásához, aki sehogy sem akar démon lenni, pedig piros a rúzsa, fekete a haja, és rövid a szoknyája. Különös módon ebben a filmben szinte az összes alkotóelem rosszul sikerült. Rosszul játszanak a színészek, rosszak a képek, rosszak a helyszínek, rossz a forgatókönyv. Hosszan lehetne sorolni a kínos pillanatokat, amikor a nézők felszisszennek, és hangosan kommentálják a mozi amatőrizmusát. Érthetetlen, hogy a rengeteg remek színésszel nem tudott mit kezdeni Szabó. Fájdalmas hiteltelennek látni Tóth Ildikót vagy Csányi Sándort, hiszen érzékelhetően alkalmasak a szerepekre, ziccerhez jutottak, és mégis önmaguk alatt teljesítenek.

A legjobb lesz gyorsan elfelejteni ezt a filmet, és elővenni Máriássy Félix verzióját, vagy megnézni a Redl ezredest. Miért baj az, ha Szabó István külföldi filmet rendez?

Sőregi Melinda

Rokonok

Színes, magyar film, 2006.

Szereplők: Csányi Sándor, Tóth Ildikó, Eperjes Károly, Marozsán Erika, Oleg Tabakov, Kállai Ferenc, Molnár Piroska, Madaras József, Pindroch Csaba, Sodró Eliza, Jiri Menzel, László Zsolt, Szarvas József, Ujlaki Dénes, Mácsai Pál
Operatőr: Koltai Lajos
Vágó: Csákány Zsuzsa
Zene: Hot Jazz Band
Forgatókönyv: Móricz Zsigmond regénye alapján Szabó István és Vészits Andrea
Rendező: Szabó István

Kapcsolódó linkek:
A regény a magyar elektronikus könyvtárban
A film hivatalos oldala



Korábbi kritikák:

Sophie Scholl – Aki szembeszállt Hitlerrel
Good Night, and Good Luck
Büszkeség és balítélet
Darwin rémálma
München
Mianyánk kivan
Üvegtigris 2
Nagy kommunista bankrablás
A hetedik nap
Manderlay
Szent Lajos király hídja
Harry Potter és a Tűz Serlege
Szőke kóla
AniFest3
Anyátlanok
Európa Filmhét 2005
Hétköznapi mennyország
Grimm
Zágrábi Filmfesztivál
Kívül tágasabb
Alter-Native 13
Mennyország most
Egy szoknya, egy nadrág
Dogora
Eros
Hölgyek levendulában
Hervadó virágok
Hotel Ruanda
Földre szállt boszorkány
A remény bajnoka
Genezis
Szájtépés filmszakadásig 3.
Még mindig lakótársat keresünk
Mezítlábas szerelem
Lélektől lélekig
Hawai, Oslo
Mi a csudát tudunk a világról?!
Narco
The Yesmen
Szerelmem nyara
Elszabott frigy
Batman: Kezdődik!
Palindrómák
Melinda és Melinda
Még egy csók
Tangó és tulipán
Galaxis útikalauz stopposoknak
Sin City
TIFF Kolozsváron
Spanyol Filmhét
Star Wars III. - A sith-ek bosszúja
Kinsey
5X2
Szürke, Mercivel
Mint egy angyal
2046
A kilencedik nap
Beszámolóink a 2005-ös Titanic Filmfesztiválról
Intim vallomások
Dán Filmhét 2005
Az Operaház Fantomja
Orosz filmhónap az Örökmozgóban
A belső tenger
Én, Pán Péter
Old Boy
Ray
Vera Drake
Sorstalanság
Hosszú jegyesség
Csudafilm
Európa Filmhét
Az élet egy csoda
Világszám!
A miskolci boniésklájd
Kóristák
Kávé és cigaretta
Állítsátok meg Terézanyut!
Nyócker!
Csoda Krakkóban
Young Adam
Csodálatos Júlia
Che Guevara - A motoros naplója
Bridget Jones: Mindjárt megőrülök!
Nézz balra, ott egy svéd!
Monsieur Ibrahim és a Korán virágai
A temetetlen halott
Shultze gets the blues
Caterina a városba megy
A falu
Ausztrál filmek
Új Eldorádó
Argo
Terminál
Rossz nevelés
Az élet nélkülem
Fahrenheit 9/11
A hazugsággyáros
Megfojtott szabadság
Nothing
Super Size Me
Édes álmok
Zsernyákok
Leány gyöngy fülbevalóval
Betörő az albérlőm
Wilbur öngyilkos akar lenni
Barbárok a kapuk előtt
21 gramm
Szeress, ha mersz!
Elefánt
Belleville randevú
Farkasok ideje
Csak az a szex
Ausztrál filmhét az Örökmozgóban
A Vodka Lemon az Odeonban
Spanyol filmhét a Művész Moziban
A passió
A visszatérés
Előtérben a dánok, csapó 3.
Új német filmek az Örökmozgóban
Előtérben a dánok, csapó 2.
Előtérben a dánok, csapó 1.
Japán filmnapok az Urániában
Dalok a konyhából
Japán
Amerikában
A tenger
Szamszára
A szemközti ablak
Mióta Otar elment...
Európai filmhét, keleti filmek
Swimming pool
Európa filmhét, nyugati filmek
Cseh filmhétvége az Örökmozgóban
Grazia szigete
Kegyetlen bánásmód
Kontroll
A boldogság színe
Kísérleti filmek az Örökmozgóban
Good bye, Lenin!
11. TITANIC Filmfesztivál
Pokolba a szerelemmel!
Jött 1 busz
A Magdolna nővérek
Boldog születésnapot!
Hogy szeretsz?
Esküvő monszun idején
Azonosság
Birtokviszony
Bábok
Kiskakukk
Kilenc királynő
Egy veszedelmes elme vallomásai
Telitalálat
Frida
A zongorista
A rózsa énekei
Az órák
Chicago
Szép napok és Rinaldo
Baran
Libiomfi
Szent Iván napja
Magyar szépség
Szerelemtől sújtva
Kelj fel komám, ne aludjál!
A múlt nélküli ember
Bella Martha
Harry Potter és a Titkok Kamrája
Szörnyek keringője
Ámen
Hukkle és Papsajt
Bloody Sunday