napi online kultúra és tudomány

KIÁLLÍTÁS
FLASH a Kortárs Művészeti Intézetben


Január 26-án nyílik a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézet új, FLASH című kiállítása, amely a japán fotóművészet új tendenciáiba nyújt betekintést három példán keresztül. A ’90-es években a fényképészet a szigetországban - Európához és Amerikához képest - más megközelítést nyert. Az új generáció számára e médium a mindennapi élet kísérője és dokumentálója lett, felvállalva a szubjektív nézőpont egyediségét és őszinteségét. A japán művészek számára a fényképészet nem csak kiállítótérhez kötődő képzőművészeti eszköz. Számukra a szélesebb körű megjelenés igénye általános, ezért a populáris magazinokban vagy könyvszerű kiadványokban való publikálás egyenértékű az egyedi bemutatással.

A FLASH ritka alkalom arra, hogy a magyar közönség megismerhesse az e területen dolgozó japán művészek szemléletét. Lehetőséget teremt különböző nézeteket összevetésére: a fotó szabadabb értelmezésének különböző útjai eltérnek a hazai gyakorlat ’kép’ központúságától.

Kazuna Iida (1973) most bemutatásra kerülő munkáinak témájául nagyszüleit választotta, akiket különböző egyenruhákban jelenít meg. Ezek a képek, a generációs ellentmondás miatt jelmezeknek hatnak, ugyanakkor a szokatlan beállítások miatt szociális és történelmi kérdésekre irányítják a figyelmet. A photoshoppal átdolgozott hátterek vidám, populáris környezetet adnak, amivel azokat is elszórakoztatja a művésznő, akik keveset tudnak a japán társadalom generációs problémáiról.

Jun Mitsuhashi (1967) egyedi módon dolgozza fel a tokyo-i fiatalság sokszínűségét. Sorozataiban ismert és ismeretlen személyeket jelenít meg egységesen, fehér, vagy egyszínű háttér előtt. Ezzel egyenlőséget teremt az alakok között, ami egyedi szociológiai és etnográfiai számvetést juttat az eszünkbe. Számunkra nem nyilvánvaló, de sorozatai a helyi szubkultúra nagy egyéniségeit is bemutatják, zenészeket, táncosokat, művészeket, akik öltözete és megjelenése sajátos adalékot adnak a bennünk élő japán-képhez .

A Hiyukurido Shasshin Renmei két tagból álló művészcsoport a mindennapi környezet megjelenítésével foglalkozik. Figyelmüket az építészetre irányítják, de ebben nem a különlegesség, hanem a hétköznapiság foglalkoztatja őket. Az épületeket minden oldalról lefényképezik, majd a fotók alapján újraépítik őket. Kis méretű modelleket állítanak össze, amelyek “élő” városképrészleteket idéznek. A fénykép “leképező” szerepe kerül munkáikban szembe a megjelenített valóság “rekonstruálhatóságával”. Műveik játékok is egyben, mert kivágós oldalakként, magazinokban publikálva az olvasónak-nézőnek is megadják az összerakás lehetőségét.

A FLASH kiállítás hitelességét a japán kurátorok részvétele adja: Tomoe Moriyama a Tokyo-i Fotó Múzeum munkatársaként tett javaslatot a kiválasztott alkotókra, Iguchi Toshino a Kitakyushu-i Egyetem tanára pedig a művészekkel való kapcsolatteremtésben játszott nagy szerepet.

A megnyitó célja egyúttal a kilencvenes évek japán kultúrájának népszerűsítése: Vágvölgyi B. András, a tokyo-i szubkultúra és Japán hazai szakértője, bevezetőjében a művek “kontextusáról” beszél majd, az azt követő rendezvényen pedig mai japán rajzfilmrészletek vetítése alatt japán könnyűzenei válogatás (DJ Cadik) lesz hallható.

A kiállítás a Japán Alapítvány támogatásával jöhetett létre, és március 2-ig látogatható. A bemutató katalógusa a megnyitó utáni hetekben jelenik majd meg.

Fontos: a megnyitó napján, január 26-án ingyenes busz indul délután 16.00 órakor a Műegyetem Főépületétől Dunaújvárosba, majd este 10-kor indul a retúrjárat.



További kiállítás: