napi online kultúra és tudomány

KIÁLLÍTÁS
Hová meneküljünk a hőség elől? I.
Peter Greenaway kiállítás a MEO-ban

Mottó: "A festészet számomra állandó szükséglet. Amikor filmet vagy operát rendezek, mindig késztetést érzek, hogy párhuzamosan a vásznon is vizuális kommentárt, vizuális alternatívát készítsek hozzájuk."

Strandra. O.K., ez a legtuttibb tipp. Tényleg jobbnál jobbak vannak Budapesten. De mi van, ha csöndes hűsbe vágyunk? Hűvös, árnyékos helyet se találunk könnyen, nemhogy halkat. És hogy jön mindehhez a fenti mottó? Úgy, hogy nyáron, városban - bárhol is vagyunk a világban - egy múzeumban mindig nagyon jó! Annál inkább igaz ez, ha a múzeumban, olyan kiállítást láthatunk, amely különleges csemegével ajándékozza meg a kánikula elől odamenekülőket. Vegyük az irányt tehát Újpest felé, a Wolfner-féle újpesti bőrgyár frissen felújított két csarnokába, a MEO Kortárs Művészeti Gyűjtemény kiállítótermeihez. Június 22-én megnyílik a régóta várt Festmények, rajzok, kollázsok című retrospektív kiállítás Peter Greenaway 1963 és 1999 között készült festményeiből. Az ünnepélyes megnyitót a mester jelenléte fényesíti.

Végre láthatjuk azt, amiről annyit találgattunk az elmúlt években egy-egy új Greenaway mozi megtekintésekor, olyan sokat gyanakodtunk, filmjeinek kapcsán kritikákban, recenziókban temérdekszer olvashattuk: hogy kiemelt jelentőséggel bír számára a festészet; hogy felfogásában a film minden egyes kockája egy-egy festmény; hogy filmjeinek készítésekor is először vásznon, két dimenzióban dolgozza ki az ötleteit és láthatjuk, hogy mindez fordítva is igaz: festményein gyakran látható közvetlen kapcsolat jól ismert filmjeihez. Kiváló játéknak ígérkezik filmjeinek felfedezése és megidézése a piktúrákon. Nem kevés kreativitásra, éles memóriára, a jólismert filmek teljes képi formanyelvének ismeretére lesz szükség, ahhoz hogy a többnyire nonfiguratív műalkotásokon felfedezzük a filmes összefüggéseket, festő intencióját. Segítséget a felkészülésben most a mozik nem nyújtanak - egyetlen filmje sem fut -, csak az ODEON videó kínálata biztató: kilenc nagyjátékfilmjéből hat hozzáférhető. Közöttük a A rajzoló szerződése is, mint a legtöbbet emlegetett mű, mindarra, amiről a rendező-festő '95-ös budapesti tartózkodásakor interjúiban, a máig sokat emlegetett szellemi csörtét hozó Toldi mozis közönségtalálkozóin beszélt. Akinek a zene is elég asszociációi beindításához, az tudja: Michael Nyman-t kell hallgatni a kiállítás előtt.

A tárlat egyúttal kuriózum is, hiszen az Amszterdamban élő angolnak alig volt önálló kiállítása. Az első, Papers címmel - az összes kisebb rajzát, a Prospero könyvei filmjéhez készített nyomatokat mutatta be - bejárta a világ számos galériáját a '90-es évek elején, a film bemutatása után. Az 1992-es bécsi, A világ száz legfontosabb tárgya kiállítását itt most nem említjük. A másodikat, '98 késő őszén, több mint 160 festményéből állították össze, közülük számosat először láthatott a szerencsés manchesteri és edinburghi közönség. A harmadikat, ráadásul az eddigi munkásságát legteljesebben átfogót pedig hazánkba sikerült csábítani. Ez alighanem példa nélküli. Greenaway úgy látszik szereti a magyarokat. Legújabb, három filmből álló sorozatát magyarországi helyszíneken is forgatják.

A MEO alapítói ezzel a szomszédos országokban és a legjelentősebb nemzetközi kulturális portálokon is beharangozott nagyszabású kiállítással beemelik Budapestet a kultúra igazi európai fővárosai közé. Legalább nem kell folyton Bécsbe rohangálnunk ebben a melegben. Melange meg van a MEO teraszán is. Könyvek, képzőművészeti albumok szintén.

Este hat után meg már nincs is annyira meleg.

A kiállítás szeptember 29-ig látogatható.

MEO - Kortárs Művészeti Gyűjtemény
1047 Budapest, (Újpest) József Attila u. 4–6.
Nyitvatartás: kedd–vasárnap: 11 – 18 óráig, hétfőn zárva

Egyébként pedig...


További kiállítás: