. kontextus.hu



  napi online kultúra és tudomány

KIÁLLÍTÁS
Kiakasztó fahumor
A 4. ARC Kiállítás


A tavalyi közönségdíjas




Az most már, látva a negyediket világos, hogy az ARC Óriásplakát Kiállítás egészen más irányba ment el, mint azt én hittem az első után. Igaz, akkor még szokatlan szelek fújtak, amik néha könnyesre csípték az ember szemét, ha bekapcsolta a tévét vagy belesandított egy napilapba.

Azt hittem, lesz mit mondanunk. Azt hittem, van egy réteg, amely csöndes apró gesztipéterekből áll, és most végre eljött az idő, hogy – saját nevükkel – hangosak és óriások legyenek. A negyedik ARC azonban hallgatagra és átlagos termetűre sikeredett. Pedig a szelek nem változtak. A tévé olyan, amilyen, a politikáról meg csak annyi újat tudunk, hogy már régen is ilyen volt. A nagyfogyasztású emberiség pedig mértani pontossággal gyorsul bele a természeti katasztrófába, bumm. Na bumm.
Az idei 73 pályamű majd mindegyike erősen mellé(m)bökött. A kiállítás adta lehetőségre felfigyelt civilszervezetek ugyan suttogtak valamit, de a „ne háborúzz, ne szemetelj, és főleg ne dobjál újszülött csecsemőt a konténerbe” nevelő szándékú bölcsességeiket a legritkább esetben erősítette a látvány. Így a „vaskos” mondanivaló kétdimenziós maradt (Kutyus a rács mögött szívszaggató tekintettel kérlel: Segíts ma, holnap talán MÁR KÉSŐ!).

Jó, de tudjuk, ilyenek ezek a Civilek, sótlanak, mert úgy egészségesebb. Az már viszont fájóbb, hogy a Művész kategória pályaművei öncélúak, legtöbbjükből hiányzik az alkotó gondolat és a vizuális ötlet. Anélkül pedig nem sokat ér egy óriásplakát (Egyenetlen, vaskos betűkkel: PÉNISSZEL FESTETTEM.).

Úgy látszik tehát, hogy e műfaj kizárólag (fiktív és valós) reklámcélú lehet, ebben a kategóriában születtek a legemlékezetesebb munkák. No persze nem túl sok. Itt is inkább a gegek arattak, de csak annyit, mint aszály után a paraszt, abból meg nem futja exportra (A Nagy Ő Társkereső: Foltos rajzfilmkutya magát nyalogatja. Felirat: Társat keresel? Vagy nem vagy ilyen hajlékony?)

Pedig de szeretünk kérkedni a pannonrafinériával, hogy így-úgy kreatív a magyar, mást ne mondjak, Teller Ede. Akkor most mi van? A be nem jutott 1271 munka még ezeknél is silányabb? Vagy az igazán nagy ászoknak az ARCoskodás nem pálya, ők csak az íróasztalfiókjuknak dolgoznak otthon? Vagy a szervezők túlságosan elkötelezték magukat a szerintük fontos dolgokkal szemben? Ez lenne a legkiakasztóbb variáció.

Mészáros Boldizsár



Kapcsolódó link:


További kiállítás: