. kontextus.hu



  napi online kultúra és tudomány

KIÁLLÍTÁS
Csillagtúra
Szépművészeti Múzeum, 2004. július 7 – szeptember 30.


"Apa-lánya párbeszéd a kiállításon: Akármelyik gyerek tud ilyet festeni, nem? - Igen, ha mer."

Idén nyáron nem panaszkodhatnak a hispán kultúra szerelmesei: túl vagyunk egy Calderón ősbemutatón a Millenárison, a spanyol festőfejedelmek közül pedig kettő kiállítása is látható a Hősök terén – Picasso grafikái a Műcsarnokban, Miró alkotásai a Szépművészetiben. Csak a triumvirátus harmadik tagját, az évfordulós Dalít hiányoljuk, kárpótol azonban minket egy nagyszerűen megkomponált, kimerevített pillanatfelvétel az alkotó évtizednek nevezett spanyol ötvenes évekről, az Espana 1950 című kiállítás, szintén a Műcsarnokban.

Miró művei a Szépművészeti Múzeum mélyföldszintjének két ikertermében, az Iónban és a Dórban kaptak helyet, ebből a tényből sok mindenre következtethet a bennfentes múzeumlátogató – például a merítés mélységét illetően. A válogatás korántsem öleli fel az életművet, az 1960-70-es évek adják a 48 műből álló kiállítás gerincét, amely első találkozásnak vagy szenzoriális emlékeztetőnek kitűnő lehet, megrögzött Miró rajongóknak azonban kevésnek bizonyulhat.

A magyar hagyományokhoz viszonyítva nagyméretűnek számító alkotások közt 9 festmény és 9 szobor nyitja a sort az Ión teremben. Ne legyünk elégedetlenek az arányokkal, a María José Salazar által a Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) gyűjteményéből rendezett utazó kiállítás Santiago de Chilében például csak hat festményt és hat szobrot foglalt magában. Szófiában viszont minden rekordot megdöntött a látogatottság, a kiállítás díjat is nyert. Amint belépünk, egy körbepillantás elegendő, hogy lássuk, nem a gyermek ákom-bákomok, avagy a korai, 1920-30-as évekbeli színkavalkádos, turistalátványossággá butított Miró-hangulat fogad minket. Már az első festmény a végsőkig stilizált, fekete tónusú korszakból való, amelyben a gesztus és a grafika fontossága a jel elé helyeződik.


Egy festő megzenésített versei – Miró szavait saját festményeiről a két termet elválasztó passzázsban kifüggesztett idézetek közt találjuk. A következő passzázsban számítógépek is rendelkezésre állnak, hogy bővebben informálódhassunk a kiállítás anyagáról. Hogy Miró munkái költemény jellegűek, azt e definíció nélkül is átéljük. De mit jelenthet a „megzenésített” jelző? Az a truváj, ami által elvont gondolkodását tükröző opuszait mégis „el tudja adni” a legszélesebb értelemben vett tömegeknek is. Mi a megzenésítés például a most kiállított zöldre patinázott bronzplasztikákban? A formák és fölhasznált eszközök végtelen leegyszerűsítésének a megcélzott tartalomhoz fűződő viszonya, ellenpontozottsága. A Harcos király kezében fakanál, ami az Asszony című szobornál maga a korpusz; másutt kazánfedő, fölszaggatott kerítés, korsódarab vagy szigony nyer új értelmet, valami olyasmit sugallva, hogy a létezés magasztos, jelképes tartalmai is köznapiak tulajdonképpen, de csak humorral láttatva élhetők át igazán. Még az örök ihlető, a többször megmintázott és megfestett asszonyfigura is leginkább „használati” jellegében reprezentált.


Az Ión teremben kiállított festmények többsége az 1960-70-es évekbeli gesztus-korszakból való, és egy-két kivételtől eltekintve nem tartoznak Miró fő művei közé. Hatásuk – annyi év után, az általuk inspirált művek ismeretében – már nem elementáris, azonban a „megzenésítő”, újító fantáziát, ironikus közelítésmódot kitűnően példázzák. Mindenekelőtt pedig a játékosságból, a folt- és hieroglifa-festészetből kiinduló színkultúrát mutatják, amely minden képet első ránézésre is vonzóvá, izgalmassá, befogadhatóvá tesz.


Még inkább így van ez a kiállítás legjobb egysége, a nálunk szokatlanul nagyméretű, festményhatású színes rézkarcok és litográfiák esetében, amelyek a Dór teremben láthatóak. Ezek a művek már inkább „mirósak”, az itt használt „hangszerelés” senkiéhez sem hasonlítható. Fellelhetőek a kézjegyként is használatos csillagok, előtűnnek a tengeri tájak, talán legizgalmasabb a Vad szigetvilág sorozat. A foltok ritmusa olyan kavargó és lüktető, a színek olyan merészen „ütősek”, hogy azt is magukkal ragadják, aki inkább a rajzos akadémistákat kedveli. A hatás a modern zene hatása; az eszköztár élén a humor, a színskála teatralitása, az élményvilág demokratikus egyszerűsége. Az üzenet, a kisugárzás azonban a költészeté: az élet, a mindennapok harsogó szeretete, a tevékenységhez, az alkotáshoz való szenvedélyes viszonyulás úgy hat ránk, mint az olvasóra egy modern gondolatritmusú rapszódia.

Zsolnai Judit


A képek sorrendben: Fej, Kék, Szitakötő (A képek illusztrációk, nem tükrözik a kiállítás anyagát!)

Joan Miró
Szépművészeti Múzeum
Budapest XIV., Hősök tere
Látogatható: 2004. szeptember 30-ig
Nyitva: Hétfő kivételével naponta 10-17:30 óráig


Kapcsolódó link:




További kiállítás:

Espana 1950 - Az újjászületés évtizede a Műcsarnokban
Két kiállítás Pécsett
Giorgione a bécsi Kunsthistorisches Museumban
Alberto Giacometti a Szépművészeti Múzeumban
Klimt Schiele, Kokoschka a Nemzeti Galériában
Szamizdat kiállítás a Millenárison
Monet és barátai a Szépművészetiben
EgyHetes a Műcsarnokban
Japán és magyar a Ludwigban
Színes magyar a Néprajziban
Mednyánszky-kiállítás a Nemzeti Galériában
Az Eredeti-másolat-hamisítvány a Néprajzi Múzeumban
Réber a Vigadó Galériában
A 4. ARC a Felvonulási téren
Budapest egy napja a Millenárison
Modigliani, Sautine és barátaik a Budapesti Zsidómúzeumban
A Kitalált hagyomány a Néprajziban
Barbata a Kiscelliben
Párizs és Budapest a divat tükrében - BTM
Verrocchio és görög ékszerek a Szépművészetiben
Magyar Sajtófotó 2002 a Néprajzi Múzeumban
Schéner Mihály a Gerbaudban
I.N.R.I. a MEO-ban
Robert Doisneau az Iparművészeti Múzeumban
Teremtett valóság a Mai Manóban
Szex és kommunizmus a Centrális Galériában
Ember, bőrbe kötve, Veszprémben
Greenaway a MEO-ban
"Álomimázs": kiállítás a Millenárison
Kupka kiállítás a Ludwig Múzeumban
Kedves, vidám dolog Toys R Us a Knoll Galériában
Klimatikus viszonyok a Műcsarnokban
Az interakció Szervize a Műcsarnokban
Párizsi Anziksz az Iparművészeti Múzeumban
Light as a Feather a Mai Manóban
A szépség dícsérete a Nemzeti Múzeumban
Hűsölés a teremben: nyári kiállítások
2. óriásplakát pályázat
SYMPHONIA HUNGARORUM. Magyarország zenekultúrájának ezer éve
Walter Péter a Mai Manó Házban
Kelet vörös a Centrális Galériában
FLASH a Kortárs Művészeti Intézetben
Brassai a Ludwig Múzeumban
Szamizdat kiállítás a Centrális Galériában
Új reneszánsz kút Visegrádon