. kontextus.hu



  napi online kultúra és tudomány

KIÁLLÍTÁS
Tiepolo, avagy mi a különbség Gianbattista és Giandomenico között?
Giandomenico Tiepolo kiállítása a Szépművészeti Múzeumban


Van egy kis „gond” az olasz művészekkel. Az csupán az egyik probléma, hogy sokan vannak, de neveiket hallva még a legedzettebb művészettörténész is összekavarodik. Mert bizony Giovanni Battista Piranesi, akinek érdekes szürreális belső tereit ismerjük, nem egyenlő kortársával, Giovanni Battista Tiepoloval, akinek a fia, Giovanni Domenico Tiepolo rézmetszeteiről híres. A velencei rokokó festészet iskolateremtő mestere Giovanni Battista Piazzetta (nem összetévesztendő Giovanni Battista Pittonival, az Angliát, Németországot megjárt népszerű XVIII. századi művésszel) mestere volt az idősebb Tiepolónak, aki viszont sógora, Francesco Guardi művészi útját egyengette. De mikor már fellélegeznénk, és remélnénk, hogy Guardinál megtörik a Szent János védelmébe ajánlott festők sora, ne felejtsük el Giovanni Antonio Guardit, Francesco bátyját, aki Tiepolo műhelyének tagjaként számos olaszországi, németországi és osztrák templom monumentális oltárképének mestere. A Szépművészeti Múzeum kurátorai tehát egy huszáros mozdulattal, a velencei rokokó gordiuszi csomóját átvágva díszes TIEPOLO felirattal csalogatják a kultúrára szomjazók tömegét.

Elmés (és cseles) a kiemelés, hiszen sokan gondolhatják: ez biztos valamelyik híres olasz, olyan mint a Leonardo, vagy a Rafaello, jó lesz megnézni, nehogy a végén a társaságban kínos helyzetbe kerüljek. A vájtfülűbbek talán felkiáltanak: „Á Tiepolo, az a Tiepolo, a híres velencei festő, aki azokat a hatalmas freskókat festette, akinek az a híres nagy Szent Jakab festménye van a Szépművészeti Múzeum emeleti képtárában!” Nagyon kevesen vannak azok, akik a hatalmas betűk alatt elolvassák a Giandomenico keresztnevet, és azonnal tudják, hogy miért is van az ott. Giandomenico, Gianfranco, Gianbattista, nem mindegy?

Nem. Sajnos nem mindegy. Amikor beléptem a kiállításra (amely a földszinti termek egyikében került megrendezésre), éppen egy csalódott család kereste a helyét a rézmetszetek, kisméretű festmények világában. Sokan alig leplezték elégedetlenségüket: „Ezért 800 forintot?!” (Diákoknak 400.) Pedig, ha nézőként nem monumentális festményekre, hatalmas freskó-szinópiákra, nagyívű, hömpölygő barokk kompozíciókra vágyva lépünk be a kiállításra, bizony megéri a pénzt Giovanni DOMENICO Tiepoloért is. Ez persze nem menti föl a Szépművészeti Múzeum PR-osait, akiktől már megkaptuk Monet barátait is, nem kis csalódást okozva a Roueni Katedrális, a St. Lazarre pályaudvar, vagy a tavirózsák szerelmeseinek. Ugyanakkor a valóban széles merítésű és illusztrisra sikerült Giacometti és Miro kiállítások után kicsit olcsó dolognak tűnik a remek Giandomenico grafikáit, melyet a múzeum grafikai gyűjteménye régóta őriz, nagynevű apja árnyéka mögé rejtve eladni a „széles” tömegeknek.

Miután magam is azok közé tartoztam, akik az idősb Giovanni Battista munkásságát ismerik jobban, a meglepetés és némi csalódás gyors leküzdése után végül örömmel fedeztem föl Giandomenico egyéniségét. Az apja árnyékából szabadulni kívánó, ezért inkább ironikus, oldott témákat, képi humort kereső fiú rézkarcai, kompozíciói bizonyos tekintetben kellemesebb kiállítás-élményt, intimebb légkört is teremtenek, mint Gianbattista komoly, pátoszteli, bonyolult kompozíciói. Szeretet és tisztelet sugárzik azokból a metszetekből, amiket a Nagy Tiepolo kompozíciói alapján készített Giandomenico. Technológiai szempontból izgalmasak az előnyomatok és a végleges rézmetszetek egymás mellett kiállított példányai, melyek - azon túl, hogy betekintést nyújtanak a rézmetszés kulisszatitkaiba is - a „fedezze föl az öt apró különbséget” játék örömeivel is megajándékoznak.

A rendezés is sokkal kellemesebb lett volna, ha nem csupán a múzeumfüggő művészettörténészek számára érthetőek a feliratozások, és velem tartó barátaim nem folyamatosan rajtam kérték volna számon a mitológiai jelenetek történeteit vagy a vallásos attribútumok konkrét jelentéseit. Művészettörténészként kínos azt válaszolni, hogy „bocsánat, de én nem rokokót kutatok”. Mindenkinek könnyebbség lenne, ha nem csak kiejthetetlen nevű görög hősöket és isteneket látnánk, hanem megtudnánk, hogy a három angyal közül konkrétan melyik is a Hit, a Remény és a Szeretet, valamint számunkra, a mitológia világát már csak kevésbé ismerő huszonévesek számára is világos lehetne, ki az az Őrjöngő Lóránd.

Azon túl, hogy nehéz jó érzéssel belépni, duzzogás nélkül végigmenni ezen a kiállításon, a metszetek színvonala, Giovanni Domenico Tiepolo művészegyénisége megérdemli, hogy egyik hétvégén vagy délután meglátogassuk a Szépművészeti Múzeumot. A kiállításról kifelé jövet remélhetőleg már nem is fogjuk annyira bánni, hogy valójában a „píárosok” ügyeskedései révén fosztottak meg egy mozijegy árától.

Szilágyi B. András

A képek sorrendben: Atyaisten, Folyóistenek, Keleti látkép kordéval, Utolsó vacsora


Kapcsolódó linkek:






További kiállítás:

Festészet Napja
Joan Miró kiállítás a Szépművészeti Múzeumban
Espana 1950 - Az újjászületés évtizede a Műcsarnokban
Két kiállítás Pécsett
Giorgione a bécsi Kunsthistorisches Museumban
Alberto Giacometti a Szépművészeti Múzeumban
Klimt Schiele, Kokoschka a Nemzeti Galériában
Szamizdat kiállítás a Millenárison
Monet és barátai a Szépművészetiben
EgyHetes a Műcsarnokban
Japán és magyar a Ludwigban
Színes magyar a Néprajziban
Mednyánszky-kiállítás a Nemzeti Galériában
Az Eredeti-másolat-hamisítvány a Néprajzi Múzeumban
Réber a Vigadó Galériában
A 4. ARC a Felvonulási téren
Budapest egy napja a Millenárison
Modigliani, Sautine és barátaik a Budapesti Zsidómúzeumban
A Kitalált hagyomány a Néprajziban
Barbata a Kiscelliben
Párizs és Budapest a divat tükrében - BTM
Verrocchio és görög ékszerek a Szépművészetiben
Magyar Sajtófotó 2002 a Néprajzi Múzeumban
Schéner Mihály a Gerbaudban
I.N.R.I. a MEO-ban
Robert Doisneau az Iparművészeti Múzeumban
Teremtett valóság a Mai Manóban
Szex és kommunizmus a Centrális Galériában
Ember, bőrbe kötve, Veszprémben
Greenaway a MEO-ban
"Álomimázs": kiállítás a Millenárison
Kupka kiállítás a Ludwig Múzeumban
Kedves, vidám dolog Toys R Us a Knoll Galériában
Klimatikus viszonyok a Műcsarnokban
Az interakció Szervize a Műcsarnokban
Párizsi Anziksz az Iparművészeti Múzeumban
Light as a Feather a Mai Manóban
A szépség dícsérete a Nemzeti Múzeumban
Hűsölés a teremben: nyári kiállítások
2. óriásplakát pályázat
SYMPHONIA HUNGARORUM. Magyarország zenekultúrájának ezer éve
Walter Péter a Mai Manó Házban
Kelet vörös a Centrális Galériában
FLASH a Kortárs Művészeti Intézetben
Brassai a Ludwig Múzeumban
Szamizdat kiállítás a Centrális Galériában
Új reneszánsz kút Visegrádon