. kontextus.hu



  napi online kultúra és tudomány

KIÁLLÍTÁS
Az ARC színei
Visszatekintés a 6. ARC plakátkiállításra


Az Arc Óriásplakát projectről már sok rosszat és sok jót leírtak, leírtunk az elmúlt években. Az azonban, hogy immáron hatodik alkalommal képesíti tele a Felvonulási teret, jelzi, a pályázat jóval több lett mint az egészet kifundáló, unatkozó kreatívok hóbortja. És ez így van jól. Hat év alatt sokféle tendencia érvényesült, de mind közül a legszembetűnőbb, hogy a pályázók már másként tekintenek az ARC-ra. És ez nem (csak) mennyiségi kérdés. Az idei kiállítást – talán az ezúttal pontosan célzott témaválasztásnak köszönhetően (Haza. Szereted?) – végre az a fajta sokszínűség, soknyelvűség jellemezte, amelyet a magam részéről a kezdetektől elvártam az ARC-tól – sokszor hiába.

Gyorsan leszögezem, nem fogom értékelni a díjazott pályaműveket, ezt mindenki megteheti maga, a vélt vagy valós összeesküvés-elméletekről, bundákról, lezsírozásokról pedig az ARC Magazin fórumán olvashat, aki erre fogékony. Az elmaradt (két hetes csúszással megtartották – a szerk.) megnyitóünnepség körüli polémiához sem csatlakoznék. Maradok a kiállított 64 óriásplakátnál és 24 citylight plakátnál, valamint az eseményhez csatolt egyéb látnivalóknál (sajnos a videókat elfújta az északi szél).

A Hősök tere felől közelítettem, így elsőként az Igazságügyi Minisztérium bűnmegelőzőihez beérkezett gyermekrajzokat és felnőttfotókat néztem végig, hétköznapi erőszak témakörben. Megdöbbentő volt, hogy 9-10 éves gyerekek milyen képi tisztasággal, sallangmentesen fogalmazzák meg az átélt erőszakhoz kapcsolódó félelmeiket, gondolataikat. Tipikus, hogy a felnőttebbek már mindenképpen csavarni akarnak egyet a gondolaton, hogy célba juttassák az üzenetet; és röhejes, hogy a bűnmegelőzés plakátjainak egy része megtépázott köpönyegként foszlott le a felületről az eső és a vandál kezek után. Hát hol van ilyenkor a bűn Pártai Lúciája?

A plakátok között, kategóriától függetlenül, természetesen most is találtam jócskán semmitmondó munkát (Játssz, Az életed, SZÉP, Magyar ceruza, stb.) és közhelyes darabot (MÚLT, Dabuleda, A hét fő bűn, Köz hely 1-6, stb.), melyekkel semmit nem lehetett kezdeni, csak magamnak szegezhettem a két, opcionális kérdést: Én vagyok a hülye? vagy: Igen, és? Sok volt a szó- vagy képi geg, melyeknek egy része megmaradt a poén szintjén (Hirdetési célú társadalom, Győzitek, Nemzeti konfrontáció, Összefogás), jó néhány azonban egészen frappánsra sikerült (Anyja, Martens Folklór, Erős hazai, stb.).

Hangsúlyosak voltak idén a „valóságalapú” reklámok, vagyis a létező termékek design-jával és tipográfiájával megjelenő üzenetek. Ezek egy része a már pólókról unalomig ismert „olyan, mintha” ziccerre alapozott (Hejnekem, Melancola), de akadt ennél kidolgozottabb, szórakoztatóbb munka is (Pöttyös jövő, Willamos, Matáv). Itt említeném meg az enyhén plágiumgyanús, Nem játék jeligéjű, különdíjas alkotást, mely gyakorlatilag megegyezik egy 2001-es brit printreklámmal, melyen szintén a LEGO betűtípusával szintén az AIDS veszélyeire figyelmeztetnek. A zsűri döntésére várunk.

Örömteli, hogy a társadalmi célú hirdetéseknél is megtörtént az evolúciós ugrás, mind témában, mind megvalósításban. A nagy sláger a kutyapiszok volt, de plakátra nyomták a vissza nem váltható PET palackok problémáját és a lehetetlen városi kerékpáros viszonyokat is. Esztétikus és kreatív volt az ivóvíz presztízsének növelését megcélzó pályázat egy-két pályaműve (Megkóstolná?, Vízválasztó), a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által kiírt, „Segíts magadon, az állam is megsegít” témájú pályázatára azonban felejthető alkotások érkeztek.

A kiállítás egyik legemlékezetesebb része valahol középtájon volt – kiállítás a kiállításban –: Az orosz plakát 100 éve. A háborús és egyéb társadalmi propagandareklámok, a film- és színházplakátok egy olyan kort idéztek meg a Felvonulási téren, melyben a közposztereket művészek tervezték és készítették, ma már csodálatra méltó műgonddal és kreativitással. Szépségesek és félelmetesek ezek a munkák, tehetséget és erőt egyszerre sugározva magukból - bepillantást engedve a hatalom működési mechanizmusába.

De nem esett még szó a kedvencekről, melyek véleményem szerint a legpontosabban, vagy inkább a legőszintébben feleltek a nagy kérdésre: Haza. Szereted? A ColorHungary felsorolása szórakoztató és elgondolkoztató honi érzelemgyűjtemény, akárcsak a Delegjobb munkacímű darab scrabble-kirakósa. Csillogóak a Sweet cocks hungarikum kakasnyalókái, és találó a nyakmerevítős bólogatós Kutya egy budapesti autó kalaptartóján. És számos jó ötlet, izgalmas megvalósítás volt még, a street art-tól a montázs-munkán át a stúdiófotóig, melyek mind színesítették a képet. Gazdag kiállítás volt tehát az idei, de még mindig lehet jobbat csinálni (vagy beválogatni!!!). Hogy a hetedik te magad légy...!

Barabás Dániel

Illusztrációk: a szerző helyszíni fotói.

Kapcsolódó link:






További kiállítás:

A bécsi iparművészeti egyetem hallgatói a Millenárison
Galambos Tamás és Koday László kiállítása
Égerházi Imre emlékkiállítás a Bolgár Kulturális Intézetben
NECC a KOGART Házban
RAF-kiállítás Grazban
Az új héber - kiállítás Berlinben
25 kérdőjel - kiállítás az Ernst Múzeumban
Bronzba zárt imák az Iparművészeti Múzeumban
Salvador Dalí kiállítása a Műcsarnokban
Leonardo tervei a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban
Romafotó kiállítás a Millenárison
Kopt művészet a Szépművészeti Múzeumban
Szentgyörgyi József kiállítása
Magyar Képregénykiállítás a KARTON Galériában
A Zsolnay 150 éve az Iparművészeti Múzeumban
Az FMK a Kogart Galériában
400 év francia festészete a Műcsarnokban
Tiepolo a Szépművészeti Múzeumban
Festészet Napja
Joan Miró kiállítás a Szépművészeti Múzeumban
Espana 1950 - Az újjászületés évtizede a Műcsarnokban
Két kiállítás Pécsett
Giorgione a bécsi Kunsthistorisches Museumban
Alberto Giacometti a Szépművészeti Múzeumban
Klimt Schiele, Kokoschka a Nemzeti Galériában
Szamizdat kiállítás a Millenárison
Monet és barátai a Szépművészetiben
EgyHetes a Műcsarnokban
Japán és magyar a Ludwigban
Színes magyar a Néprajziban
Mednyánszky-kiállítás a Nemzeti Galériában
Az Eredeti-másolat-hamisítvány a Néprajzi Múzeumban
Réber a Vigadó Galériában
A 4. ARC a Felvonulási téren
Budapest egy napja a Millenárison
Modigliani, Sautine és barátaik a Budapesti Zsidómúzeumban
A Kitalált hagyomány a Néprajziban
Barbata a Kiscelliben
Párizs és Budapest a divat tükrében - BTM
Verrocchio és görög ékszerek a Szépművészetiben
Magyar Sajtófotó 2002 a Néprajzi Múzeumban
Schéner Mihály a Gerbaudban
I.N.R.I. a MEO-ban
Robert Doisneau az Iparművészeti Múzeumban
Teremtett valóság a Mai Manóban
Szex és kommunizmus a Centrális Galériában
Ember, bőrbe kötve, Veszprémben
Greenaway a MEO-ban
"Álomimázs": kiállítás a Millenárison
Kupka kiállítás a Ludwig Múzeumban
Kedves, vidám dolog Toys R Us a Knoll Galériában
Klimatikus viszonyok a Műcsarnokban
Az interakció Szervize a Műcsarnokban
Párizsi Anziksz az Iparművészeti Múzeumban
Light as a Feather a Mai Manóban
A szépség dícsérete a Nemzeti Múzeumban
Hűsölés a teremben: nyári kiállítások
2. óriásplakát pályázat
SYMPHONIA HUNGARORUM. Magyarország zenekultúrájának ezer éve
Walter Péter a Mai Manó Házban
Kelet vörös a Centrális Galériában
FLASH a Kortárs Művészeti Intézetben
Brassai a Ludwig Múzeumban
Szamizdat kiállítás a Centrális Galériában
Új reneszánsz kút Visegrádon