napi online kultúra és tudomány

KISVÁRDA
Már megint Beregszász
Kisvárdai napló 1.


A fesztivál minden eddiginél több előadást nyújt a szakmai közönségnek, valamint az érdeklődő kisvárdaiaknak. Még Szili Katalin, az Országgyűlés elnöke is ellátogatott az eseményre: két előadást nézett meg, valmint részt vett a szakmai vitán. Sólyom László köztársasági elnök pedig levélben üdvözölte a határon túli színházakat.

Sajnos még mindig nem eléggé világos politikusaink számára, hogy Kisvárdán nem missziót teljesítő önkéntesek, hanem művészek mutatják meg magukat. Sólyom László üdözlő soraiban ezt írja: “A folyamatosan bővülő programban a kisebbségi sors bemutatása mellett mindinkább hangsúlyt kap a művészi kifejezésmód igényessége és sokfélesége. (...) A Fesztivál képes bemutatni, hogy a napi gondokon túl van egy más minőség, egy emelkdett kulturális igény a határon túli magyarok mindennapjaiban, ahová, mint egy valódi ünnepbe, tíz napra mi, az anyagországban élők is bepillantást nyerhetünk.” És még Szili Katalin is a missziót emeli ki, megköszöni a társulatoknak a magas szintű művészi munkát. Észre kellene venni, hogy nem színjátszóköri találkozó ez, hanem európai szintű társulatok és előadások gyűjtőhelye. Ehhez persze a fesztiválnak is öntudatosabban kellene képviselnie elért eredményeit.

Kisvárda jövőjéről Nyakó Béla, a Művészetek Háza igazgatója kezdeményezett beszélgetést. Az utóbbi hónapokban a sajtóban és informális csatornákon sok kritika érte a szervezőket. Kimondatlanul is ezekre válaszul szerveződött a beszélgetés, ahol elsőként Parászka Miklós, a csíkszeredai színház igazgatója szólalt fel. Nagy változásokat szorgalmazott: műhelytalálkozóvá kellene alakítani a fesztivált, több kurzust kellene szervezni, meg kellene szüntetni a versenyt. Parászka szerint az egész rendezvényt érdemes volna újragondolni, elfelejtve a kirekesztő “határon túli” jelzőt. Az igazsághoz tartozik, hogy Parászka nem nevezte társulatát a veryenyprogramba: a Szerelem című, nagy szakmai sikert arató előadásukat versenyen kívül mutatták be.

Természetesen többen említették a technikai fejleszést, melyre a szervezők válasza az új színházépület, mely az ígéretek szerint az ország egyik legmodernebb színháza lesz, Bán Ferenc, az el nem készült Erzsébet téri nemzeti építészének tervei alapján. Emellett a Művészetek Háza nagyszínpadát pedig alkalmas stúdióvá alakítják, így megoldódik a kisebb helyigényű előadások folyamatosan újratermelődő, nyomasztó gondja is. Béres András, a marosvásárhelyi Színművészeti Egyetem rektora a fesztivál “anyagi vonzatára” hívta fel a figyelmet: az egyetem számára egy-egy fesztivál-részvétel, vagy díj az állami támogatások növekedését jelentheti. A lassan döcögő vitát Szűcs Katalin Ágnes kritikus, a fesztivál egyik kurátora zárta, ambivalens érzésekkel: “Azon gondolkodom, hogy abba kéne hagyni.” A minőségi szempont érvényesítését hangsúlyozta, hiszen ez volt a cél a válogatás bevezetésével, és visszafelé út volna a válogatás megszüntetése. A kurzusok problémáját pedig nem is értette, hiszen idén például Sáry László tart zenei workshopot, valamint a budapesti színművészeti egyetem mozgástanárai és Dúró Győző is tanítanak a fesztivál ideje alatt. A megkezdett beszélgetést mindenesetre folytatni kell, elsősorban szakmán belül, hogy abból a fesztivál is profitálhasson, hogy a gondok ne a felszín alatt rotyogjanak, hanem kerüljenek mielőbb felszínre.

Szerencsére az érdeklődés középpontjában még mindig az előadások állnak. Az első néhány nap kiemelkedő produkciója volt Patkó Éva végzős, marosvásárhelyi egyetemi hallgató rendezése. Visky András A szökés című darabjának ősbemutatója ígéretes, és bátor pályakezdés. Szándékoltan beckett-i hatásra clown-játékot láthatunk: két különös alak, Bátyus (Bogdán Zsolt) és Angyal (B. Fülöp Erzsébet) “bohóckodnak” a magyar történelem elszelelt forradalmaival, tragédiáival. Szimbolikus börtönben ülnek, a szökést tervezgetik. A rendezőnek és a színészeknek sikerült a dráma elvont, elméleti (és sokszor speciálisan csak magyar) mondanivalóját izgalmas színházzá formálniuk, és Visky sorskérdéseit égető, mindenkit érintő aktualitássá emelniük.

És akkor megint Beregszász. A Thália Színházi bemutató, valamint a POSZT kapcsán már írtunk a fergeteges A Pityu bácsi fiáról, melyet Kisvádán is láthatott a közönség, a pécsihez hasonló nagy sikerrel, bár rosszabb körülmények között, a Művészetek Háza kamaratermében összezsúfolódott rengeteg ember előtt. A hatás nem maradt el: a zsúfoltság ellenére (vagy talán éppen azért) még tragikusabbnak hatott Pityu bácsi elmagányosodása, életének széthullása. Szintén sokan voltak kíváncsiak a Három nővérre is, melynek egyedi terét a társulat a művelődési ház nagyszínpadán reprodukálta.

Vidnyánszky Attila rendezése reveláció erejű Csehov-értelmezés, és egyúttal érzéki kavalkád, felkavaró színházi élmény. Alapötlete egy dramatrugiai csavar: a harmadik felvonással kezdik a játékot, ami nem okoz gondot a tröténet követésében, sőt: jobban kiemeli a Prozorov-lányok nosztalgikus életérzését, a folyamatosan megélt széthullást, az emlékezés állandó kényszerét. Az előadás több szálon és spirálon zajló emlékezési folyamat, mely a színen a párhuzamos szerkesztés által jelenik meg. Számtalan akció történik egyszerre a szemünk előtt, így mindneki a saját előadását állíthatja össze az elkapott morzsákból. Kiemelkedő Trill Zsolt Szoljonij-alakítása: erőteljes, kérlelhetetlen, szerelemre vágyó, mégis önpusztítóan tehetetlen figura. Pityu bácsi és Szoljonij: Trill érett, és széles színészi palettájának két véglete az évad két kiemelkedő alakítása.

Sőregi Melinda, Kisvárda

Fotók: Bartha Réka, Páll-Gecse Ákos-Hamlet.ro, Szémann Tamás


2005-ös Kisvárda-riportok:


<

Korábbi kritikák:

Godot Sepsiszentgyörgyön és Szebenben
A városok dzsungelében
A nürnbergi mesterdalnokok
Két egri előadás a VSZT-n
Nő a múltból
Compagnie 111: Plan B
Mozart-maraton a Millenárison
Isabella's room - a Needcompany a Trafóban
A Riviéra a Radnóti Színházban
Frederico García Lorca: Cím nélküli darab
A Kispolgári nász Kolozsváron
Az Oidipusz Kolozsváron
Előtte-utána
Esztrád sokk Nyíregyházán
Barbara őrnagy
Ulixes - Ágens előadása
Kék madár
Kristóf Ágota: A Nagy Füzet
Godot-ra várva (Sepsiszentgyörgy)
Az élet álom, Várva
Két zágrábi előadás
Hamlet a Bárka Színházban
Két Mester és Margarita Budapesten
Az elveszett levél Kolozsváron
A Castel Felice a Radnóti Színházban
A Vízkereszt a Vidám Színpadon
Troilus és Cressida
Négy lába van a lónak...
Play / Gorkiy
I.L.Caragiale Országos Színházi Fesztivál, Bukarest 2005.
Két Kornis-darab a Bárkán
6. Politik im Freien Theater, Berlin
COMET Fesztivál, Bárka színház
Pityu bácsi fia
Tanítványok
Karneválvégi éjszaka
Báb- és Marionettszínházak Nemzetközi Fesztiválja
Párizsi színházi esték: Ballet Prejlocaj, Vígözvegy
Első éjszaka avagy az utolsó
Megtisztulva
Őszinte, de igaz
Reviczky a Szegedi Kisszínházban
A párnaember - felolvasószínház
A Carmen Szegeden
VII. Romániai Magyar Bábos Találkozó, Kolozsvár
Phaidra
Fűrészelés, forgácsok, roncsok
Ördögverő jóbarátok
Paravarieté
Veszett fejsze
Előszó a Macbeth-hez
Marienbad
Három nővér Zsámbékon
Plasztilin a Színművészeti Egyetemen
Shakespeare Fesztivál Gyulán
A gólyakalifa az Operában
A Négerek a Bárka Színházban
A Volt egyszer egy csapat a Madách Színházban
Kollokvium Gyergyószentmiklóson
A PONT Műhely sötétség hatalma című előadása a Trafóban
Macskalápon
A szegedi A csend a Nemzetiben
A szegedi A végzet hatalma a Nemzetiben
A Kávéház a Vígszínházban
A Kasimir és Karoline a Krétakör Színház előadásában
Az Aimée és Jaguár a Vígszínházban
A Tóték a Radnóti Színházban
A Helge élete a Bárkán
III. Richárd a Nemzeti Színházban
Médeia a Katonában
Ledarálnak, eltűntem a Kamrában
A Bakkhánsnők Kolozsváron
A Pisti... a Vígszínházban
A Pentheszileia a Nemzeti Színház stúdiójában
A maratonfutók tiszteletkört futnak
A filléres opera az Örkény Színházban
A Commedia de'll arte a Kamrában
A No Mom's land Marosvásárhelyen
A Krimi Kolozsváron
A Nibelung Lakópark a Budavári Sziklakórházban
Sirály az Örkény István Színházban
Sárga liliom a Nemezeti Színházban
Vaknyugat a Pesti Színházban
Vitafórum a Figura Stúdió Színházról
A Scapin furfangjai Gyergyószentmiklóson
A Szentivánéji álom Gyulán
A Tóték Gyulán
Színészképzősök Kisvárdán
Atelier Színházi Találkozó Sepsiszentgyörgyön
Hamlet. Intolerable
Csak egy szög
Temesvári hangulatok 2.
Temesvári hangulatok 1.
A Csongor és Tünde a Katona József Színházban
A Herr Kolpert a MU Színházban
A Lohengrin az Erkel Színházban
Az Operett a Bárkán
A PONT Műhely CSALÁD-ja a MU Színházban
A revizor a Vígben
A Buborékok a Nemzeti Színházban
Az Ivanov a Katonában
Az Álmok hídján mentem át a Millenárison
A Miaszerelem a Millenárison
A Czillei és a Hunyadiak a Nemzetiben
A Krétakör Mizantrópja a Vidám Színpadon
A Don Quijote és... a Budapest Bábszínházban
A hazug a Színművészetin
A dilis Resner Marosvásárhelyen
A Piszkavas a Madách Kamarában
Az egri Galambok a Tháliában
A marosvásárhelyi Fagyöngyszüret a Tháliában
A Hazug képzelet az Új Színházban
Az Öltöztessük fel a mezteleneket! Kolozsváron
A Fekete tej a Kamrában
Az Egy pohár víz a Madáchban
A vesztett éden a Tháliában
A Boldogtalanok Marosvásárhelyen
A Koccanás a Katonában
A Hárpia megzabolázása a Madách Kamarában
A Theomachia a Bárkán
A Krétakör Sirája a Fészekben
A Gázláng Sopronban
A Petit Mal a Városi Színházban
A Dühöngő ifjúság a Tháliában, a Dühöngő a Merlinben
A Különóra/ A kopasz énekesnő a Madách Kamarában
A Motel a Katonában
A Holdbeli csónakos a Nemzetiben
A Svejk, a féregirtó a Stúdió K-ban
A Kaukázusi krétakör a Vígben
Stúdiószínházak a Bárkán
A komáromi Ibusár a Tháliában
A Rómeó és Júlia a Bárkán
Bábosok Kolozsváron
Stúdiószínházak a Bárkán
Kollokvium Gyergyóban
A Dévajságok Magyarhonban Szentendrén
A Titus Andronicus Gyulán
A Kései találkozás Szentedrén
A Dandin György Kőszegen
Thealter: 2. tudósítás
Thealter: 1. tudósítás
Thealter, SZASZ-beharangozó
Kisvárdai Fesztivál-napló, III.
Kisvárdai Fesztivál-napló, II.
Kisvárdai Fesztivál-napló, I.
Határtalan színházak: Kisvárdai Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
POSZT 2003: előtte, közben, utána
POSZT 2003 előzetes
A Nézőművészeti Főiskola a Thália Régi Stúdiójában
Negyedik kapu a Radnótiban
Gyermekdarabok a Vígben és az Új Színházban
A sárkány a Madách Kamarában
Noé bárkája a Bábszínházban
Boldogtalan hold a Tivoliban
A bosszú a Katonában
Rómeo és Júlia Sepsiszentgyörgyről
Tóték és Családrajz a Bárkán
Godot a Pesti Színházban
Ilja próféta a Bárkán
Holdfény a Bárkán
Az idióta a Katonában
Indul a Bakterház Zalaegerszegen, és Borisz Godunov a Madách Kamarában
"Macska a forró bádogtetőn" a debreceniektől
"A görény dala" a Stúdió K-ban
Kabaré az Ódry Színpadon
A kolozsvári Cseresznyéskert a Tháliában
Tartuffe: ráncfelvarrás után a Katonában
Lüzisztraté a Merlinben, Állatfarm a Katonában
Évadnyitó a Krétakörnél
Néhány négyzetméternyi színház: a Stúdiószínházi találkozó eredményei
Stúdiósodás - Stúdiószínházi találkozó tizennegyedszer a Bárkán
Tóték Kőszegen
Sok hűhó a Keszthelyi Nyári Játékokon
THEALTER International Szegeden
POSZT 2002, negyedik felvonás és eredmények
POSZT 2002, harmadik felvonás
POSZT 2002, második felvonás
POSZT 2002, első felvonás
POSZT-előzetes 2.
POSZT-előzetes 1.
Kolozsvári Fordítások a Tháliában
Beszélgetés Catalina Buzoianuval
Revizor Pécsett
Nick Carter Tatabányán
Osztrovszkij Erdője Kaposváron
Jeles András Szenvedéstörténete Kaposváron
Bereményi, Shakespeare, Zalaegerszeg
Káprázatos hölgyek Kaposvárott
Marcello és Camillo a Stúdió K-ban
XIII. Stúdiószinházi Fesztivál a Bárkán
POSZT festam: színházak nyáron
Lóvátett lovagok a Vígszínházban
Szikora János a Kalldewey Farce-ról
Meghalt Sinkovits Imre
Euripidész: Alkésztisz
Moliere: A mizantróp
Csehov: Cím nélküli darab