napi online kultúra és tudomány

KISVÁRDA
Minden határon túl
Kisvárdai napló 3.


Az idei fesztiválon a színészek mellett sajnos a meleg játszotta a főszerepet: elviselhetetlen forróság uralta a játszóhelyeket, egyes előadások komoly veszélybe is kerültek emiatt. Bocsárdi László majdnem leállította a Godot-ra várva előadását a Művészetek Háza színpadán: „bizonyos körülmények között nem lehet játszani, mert életveszélyben vannak a színészek”. Már elkészültek egy új színházépület tervei, amely remélhetőleg rövid időn belül felépül, de emellett elengedhetetlen volna a meglévő helyek léghűtésének kiépítése is.

De. E majdnem leállított előadás kapcsán alakult ki a fesztivál egyik legizgalmasabb szakmai beszélgetése, ahol a moderátor Szűcs Katalin Ágnesnek szinte meg sem kellett szólalnia. (Nálam toplistás még A Senák és a Valahol Szecsuánban szakmaija is.) Megszólaltak a színészek és Bocsárdi László, a sepsiszentgyörgyi színház igazgatója is. Nemes Levente, Pozzo alakítója, arról mesélt, hogy számára az olvasópróba után (miután Tompa „előadta” a szöveget) megoldhatatlan feladatnak tűnt Beckett. A rendező azt kérte színészeitől, hogy „ne játszanak”, hanem pontos ritmusban, precíz koreográfiával jelenítsék meg a szöveget. Bocsárdi elmondta, hogy a jövő évadban Lear királyt rendez a társulattal, és ehhez a Godot is nagyban hozzájárult.

Pénteken maga a rendező, Tompa Gábor is beszélt saját Beckett-értelmezéséről. Sokan vádolták már azzal, hogy „szakmányban” rendezi a Godot-kat (és a Kopasz énekesnőket), de ennek természetesen nem az ötlettelenség az oka. Szerinte ezeket a műveket nem lehet többféleképpen megrendezni, hiszen pontos partitúrájú zenei alkotásokról van szó. A színészeknek háttérbe kell vonulniuk, hogy megszólaljon a mű. Tompa előadásainak társalkotója Both András díszlettervező: cipőkkel installált tere már védjegyként működik. Egy-egy újabb bemutató alkalmával mindig cipőgyűjtés indul, így a díszlet egészen egyedivé válik. A beszélgetésen Ungváry Zrínyi Ildikó színháztudós, a marosvásárhelyi egyetem tanára felvetette a korszerűség kérdését, hogy a jelenlévők mennyire tartják aktuálisnak Beckett szövegét. Valószínűleg azért is nehéz Beckettet játszani, mert mondatai már alapvetően részei színházi gondolkodásunknak, másrészt a szöveg nem virtuóz játékot igényel, inkább pontos értelmezést. Másrészt az is igaz, hogy akkor lehet jól Beckettet játszani, ha akadnak alkalmas színészek. Jelen esetben azért lehetett bemutatni a Godot-t Sepsiszentgyörgyön, mert „ki lehetett osztani”. Váta Loránd és Pálffy Tibor számára jó időben jött Estragon és Vladimir: a játékhoz minden felhalmozott tapasztalatukat, erejüket, koncentrációjukat mozgósítani tudták.

Az utolsó napokon elérkezik a visszatekintés ideje is: milyen állapotot mutattak idén a társulatok, és milyen nyomot hagy a 2006-os fesztivál. Utóbbival külön beszélgetés foglalkozott, melyről írtunk részletesen, de folyamatosan elő-elő kerültek reformötletek a szakmaikon, avagy a kocsmaasztalnál. A legtöbb morgolódás az infrastrukturális hiányosságok miatt volt. De morgolódtak némileg az újságírók is, hogy nem kapnak a tudósításukhoz fotókat, noha a fesztiválnak van hivatalos fotósa. Hasznos volna egy „jobban felszerelt” honlap üzembe állítása is, hiszen hozzásegítené az egész rendezvényt a méltóbb megjelenéshez, a jobb, hatékonyabb kommunikációhoz. Stuber Andrea szerkesztésében színvonalas, probléma-érzékeny fesztivállap jelent meg naponta, a Kisvárdai Lapok, melynek cikkei kellően ellátnának egy jövőbeni honlapot is. Egyedi és fontos kezdeményezés a lap, melyet a szervezők saját pénzükből finanszíroznak, erre ugyanis nem nyertek pályázati támogatást. És fontos volna, hogy a fesztivál idejére megjelenő programfüzet (már majdnem katalógus) színvonala is emelkedjék, és igazodjék a Kisvárdai Lapok igényességéhez. Remélhetőleg a jövőben is lesz mód a workshopok megszervezésére, mely szintén egyedi és nagy szakmai jelentőségű jellegzetessége a kisvárdai fesztiválnak.

A társulatok állapota már érzékenyebb kérdés, hiszen válogatott előadásokat, és nem egy egész évadot lehet látni Kisvárdán. Ezek alapján nagy változásokat nem, de apróbb mozgásokat jól lehetett érzékelni. Karakteresen mutatkozott meg például a Figura társulata: a fiatal együttes mintha egyre inkább rátalálna saját nyelvére, melyben nagy szerepe van a korábbi igazgatónak, Szabó Tibornak, aki színészként még vendégeskedik náluk. Többek között a Zsákbamacska című, Kövesdy István rendezte fergeteges komédiában: elrajzolt figurákat teremtenek, koreografált mozgásokkal jellemzik az alakokat, némileg bábszerűen léteznek a színpadon. Mozgáskészségüket és játékkedvüket egy táncelőadásban (az egyedüli a fesztiválon!) is élvezhettük: Vava Stefanescu Gyergyószentmiklóst és különös lakóit álmodta színpadra.

Némi csalódást okozott az újvidékiek szereplése: színtelenebbnek tűnt a társulat. Átmeneti időt élnek, a fel kell még épülnie a társulatnak a vezető színészek távozása után. De az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a Mezei Kinga által rendezett előadás, valamint a Visniec-bemutató (A kommunizmus története, rendező: Anca Bradu) nem szerepelt a fesztivál programjában. A szabadkai csapat azonban mintha éppen az összerázódás periódusában lenne: erről tanúskodik Záróra című, csapatmunkával készített előadásuk. Sajnos a komáromiakat és a kolozsváriakat nem láthattuk: remélhetőleg jövőre eljönnek Kisvárdára (amiben személyesen magunk is reménykedünk).

Sőregi Melinda, Kisvárda

Fotó: Tamási Áron Színház, Figura Stúdió Színház, Páll-Gecse Ákos-hamlet.ro

Kapcsolódó kontextus-anyagok:
Írásunk a Godot-ra várva sepsiszentgyörgyi és nagyszebeni előadásairól

Idei Kisvárda-riportok:
Első beszámoló
Második beszámoló

2005-ös Kisvárda-riportok:



Korábbi kritikák:

Godot Sepsiszentgyörgyön és Szebenben
A városok dzsungelében
A nürnbergi mesterdalnokok
Két egri előadás a VSZT-n
Nő a múltból
Compagnie 111: Plan B
Mozart-maraton a Millenárison
Isabella's room - a Needcompany a Trafóban
A Riviéra a Radnóti Színházban
Frederico García Lorca: Cím nélküli darab
A Kispolgári nász Kolozsváron
Az Oidipusz Kolozsváron
Előtte-utána
Esztrád sokk Nyíregyházán
Barbara őrnagy
Ulixes - Ágens előadása
Kék madár
Kristóf Ágota: A Nagy Füzet
Godot-ra várva (Sepsiszentgyörgy)
Az élet álom, Várva
Két zágrábi előadás
Hamlet a Bárka Színházban
Két Mester és Margarita Budapesten
Az elveszett levél Kolozsváron
A Castel Felice a Radnóti Színházban
A Vízkereszt a Vidám Színpadon
Troilus és Cressida
Négy lába van a lónak...
Play / Gorkiy
I.L.Caragiale Országos Színházi Fesztivál, Bukarest 2005.
Két Kornis-darab a Bárkán
6. Politik im Freien Theater, Berlin
COMET Fesztivál, Bárka színház
Pityu bácsi fia
Tanítványok
Karneválvégi éjszaka
Báb- és Marionettszínházak Nemzetközi Fesztiválja
Párizsi színházi esték: Ballet Prejlocaj, Vígözvegy
Első éjszaka avagy az utolsó
Megtisztulva
Őszinte, de igaz
Reviczky a Szegedi Kisszínházban
A párnaember - felolvasószínház
A Carmen Szegeden
VII. Romániai Magyar Bábos Találkozó, Kolozsvár
Phaidra
Fűrészelés, forgácsok, roncsok
Ördögverő jóbarátok
Paravarieté
Veszett fejsze
Előszó a Macbeth-hez
Marienbad
Három nővér Zsámbékon
Plasztilin a Színművészeti Egyetemen
Shakespeare Fesztivál Gyulán
A gólyakalifa az Operában
A Négerek a Bárka Színházban
A Volt egyszer egy csapat a Madách Színházban
Kollokvium Gyergyószentmiklóson
A PONT Műhely sötétség hatalma című előadása a Trafóban
Macskalápon
A szegedi A csend a Nemzetiben
A szegedi A végzet hatalma a Nemzetiben
A Kávéház a Vígszínházban
A Kasimir és Karoline a Krétakör Színház előadásában
Az Aimée és Jaguár a Vígszínházban
A Tóték a Radnóti Színházban
A Helge élete a Bárkán
III. Richárd a Nemzeti Színházban
Médeia a Katonában
Ledarálnak, eltűntem a Kamrában
A Bakkhánsnők Kolozsváron
A Pisti... a Vígszínházban
A Pentheszileia a Nemzeti Színház stúdiójában
A maratonfutók tiszteletkört futnak
A filléres opera az Örkény Színházban
A Commedia de'll arte a Kamrában
A No Mom's land Marosvásárhelyen
A Krimi Kolozsváron
A Nibelung Lakópark a Budavári Sziklakórházban
Sirály az Örkény István Színházban
Sárga liliom a Nemezeti Színházban
Vaknyugat a Pesti Színházban
Vitafórum a Figura Stúdió Színházról
A Scapin furfangjai Gyergyószentmiklóson
A Szentivánéji álom Gyulán
A Tóték Gyulán
Színészképzősök Kisvárdán
Atelier Színházi Találkozó Sepsiszentgyörgyön
Hamlet. Intolerable
Csak egy szög
Temesvári hangulatok 2.
Temesvári hangulatok 1.
A Csongor és Tünde a Katona József Színházban
A Herr Kolpert a MU Színházban
A Lohengrin az Erkel Színházban
Az Operett a Bárkán
A PONT Műhely CSALÁD-ja a MU Színházban
A revizor a Vígben
A Buborékok a Nemzeti Színházban
Az Ivanov a Katonában
Az Álmok hídján mentem át a Millenárison
A Miaszerelem a Millenárison
A Czillei és a Hunyadiak a Nemzetiben
A Krétakör Mizantrópja a Vidám Színpadon
A Don Quijote és... a Budapest Bábszínházban
A hazug a Színművészetin
A dilis Resner Marosvásárhelyen
A Piszkavas a Madách Kamarában
Az egri Galambok a Tháliában
A marosvásárhelyi Fagyöngyszüret a Tháliában
A Hazug képzelet az Új Színházban
Az Öltöztessük fel a mezteleneket! Kolozsváron
A Fekete tej a Kamrában
Az Egy pohár víz a Madáchban
A vesztett éden a Tháliában
A Boldogtalanok Marosvásárhelyen
A Koccanás a Katonában
A Hárpia megzabolázása a Madách Kamarában
A Theomachia a Bárkán
A Krétakör Sirája a Fészekben
A Gázláng Sopronban
A Petit Mal a Városi Színházban
A Dühöngő ifjúság a Tháliában, a Dühöngő a Merlinben
A Különóra/ A kopasz énekesnő a Madách Kamarában
A Motel a Katonában
A Holdbeli csónakos a Nemzetiben
A Svejk, a féregirtó a Stúdió K-ban
A Kaukázusi krétakör a Vígben
Stúdiószínházak a Bárkán
A komáromi Ibusár a Tháliában
A Rómeó és Júlia a Bárkán
Bábosok Kolozsváron
Stúdiószínházak a Bárkán
Kollokvium Gyergyóban
A Dévajságok Magyarhonban Szentendrén
A Titus Andronicus Gyulán
A Kései találkozás Szentedrén
A Dandin György Kőszegen
Thealter: 2. tudósítás
Thealter: 1. tudósítás
Thealter, SZASZ-beharangozó
Kisvárdai Fesztivál-napló, III.
Kisvárdai Fesztivál-napló, II.
Kisvárdai Fesztivál-napló, I.
Határtalan színházak: Kisvárdai Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
POSZT 2003: előtte, közben, utána
POSZT 2003 előzetes
A Nézőművészeti Főiskola a Thália Régi Stúdiójában
Negyedik kapu a Radnótiban
Gyermekdarabok a Vígben és az Új Színházban
A sárkány a Madách Kamarában
Noé bárkája a Bábszínházban
Boldogtalan hold a Tivoliban
A bosszú a Katonában
Rómeo és Júlia Sepsiszentgyörgyről
Tóték és Családrajz a Bárkán
Godot a Pesti Színházban
Ilja próféta a Bárkán
Holdfény a Bárkán
Az idióta a Katonában
Indul a Bakterház Zalaegerszegen, és Borisz Godunov a Madách Kamarában
"Macska a forró bádogtetőn" a debreceniektől
"A görény dala" a Stúdió K-ban
Kabaré az Ódry Színpadon
A kolozsvári Cseresznyéskert a Tháliában
Tartuffe: ráncfelvarrás után a Katonában
Lüzisztraté a Merlinben, Állatfarm a Katonában
Évadnyitó a Krétakörnél
Néhány négyzetméternyi színház: a Stúdiószínházi találkozó eredményei
Stúdiósodás - Stúdiószínházi találkozó tizennegyedszer a Bárkán
Tóték Kőszegen
Sok hűhó a Keszthelyi Nyári Játékokon
THEALTER International Szegeden
POSZT 2002, negyedik felvonás és eredmények
POSZT 2002, harmadik felvonás
POSZT 2002, második felvonás
POSZT 2002, első felvonás
POSZT-előzetes 2.
POSZT-előzetes 1.
Kolozsvári Fordítások a Tháliában
Beszélgetés Catalina Buzoianuval
Revizor Pécsett
Nick Carter Tatabányán
Osztrovszkij Erdője Kaposváron
Jeles András Szenvedéstörténete Kaposváron
Bereményi, Shakespeare, Zalaegerszeg
Káprázatos hölgyek Kaposvárott
Marcello és Camillo a Stúdió K-ban
XIII. Stúdiószinházi Fesztivál a Bárkán
POSZT festam: színházak nyáron
Lóvátett lovagok a Vígszínházban
Szikora János a Kalldewey Farce-ról
Meghalt Sinkovits Imre
Euripidész: Alkésztisz
Moliere: A mizantróp
Csehov: Cím nélküli darab