napi online kultúra és tudomány

KORTÁRS DRÁMAFESZTIVÁL
Útjára indul a Kortárs Drámafesztivál


Idén ötödik alkalommal rendezik meg Budapesten április 21. és 28. között a Kortárs Drámafesztivált. A találkozó nyitó sajtótájékoztatóján Szilágyi Mária, a fesztivál vezetője elmondta: a fesztivál Magyarországon egyedülálló módon, civil kezdeményezésként indult, s az is tudott maradni egészen 1997 óta. Amellett, hogy a szervezők komoly állami támogatást kapnak, mégis állandó anyagi problémákkal küzdenek, de ennek ellenére a fesztivál idén eddig soha nem tapasztalt érdeklődés mellett indul. Mint ahogy Szilágyi Mária fogalmazott, az anyagi nehézségeken sokat enyhít, hogy például a Tatabányai Jászai Mari Színház előadásának résztvevői ingyen vállalták a fellépést a fesztiválon.

A fesztiváligazgató elmondta: az első fesztivál elsődleges célja az volt, hogy közelebb hozzák a kortárs magyar drámát a külföldi vendégekhez. A fesztivál nemzetközi programjában három külföldi előadás található: a Sínek (szerb), a Mérgek (lengyel) és A hosszú élet (lett) című produkciók, míg a magyar program hat előadást foglal magában. Ezek között egy különlegesség is látható: a Komáromi Jókai Színház Mese a halott cárkisasszonyról című előadása egyrészt a határon túli magyar színházakat képviseli, másrészt a szerző Nyikolaj Koljada, így szorosan kapcsolódik az orosz évadhoz is. Az orosz kulturális évad előrendezvényeként kerül sor a fesztiválon az Orosz Napok programjaira, melyek között külföldi és magyar produkciót vegyesen találhatunk. Különlegesnek ígérkezik a Szolnoki Szigligeti Színház Terrorizmus című bemutatója, melyet maguk a szerzők, a híres Presznyakov fivérek rendeztek. Meghívást kapott Czajlik József legújabb komáromi rendezése is: Nyikolaj Koljada Mese a halott cárkisasszonyról című darabját állította színpadra.

Pávai Csanád, fesztiválmenedzser, kiemelte, hogy a fesztivál nem egyszerűen előadásokból sorozata, hanem ezek mellett komoly szakmai programokkal is igyekeznek színesíteni a rendezvényt. Mint mondta, két konferenciát is szerveznek. A Jövő-képek című tanácskozást az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézettel és a Közép-Európai Egyetemmel közösen tartják, ennek témái a Visegrádi Négyek országaiban a rendszerváltás illetve az uniós csatlakozás után bekövetkezett színházi struktúraváltás illetve a bekövetkezett működési nehézségek megoldásai. A másik konferenciát az ELTE Esztétikai Tanszéke, a Trafó és a Dayka Gábor Társaság szervezi, ennek a szervezők Határátlépés címet adták, s húsz elméleti szakember: fiatal doktoranduszok és elismert kutatók előadásain keresztül magyarázza a színház és a tánc közti kölcsönhatásokat.

A fesztivál magyar programját háromtagú zsűri válogatta, a grémium képviseletében Sándor L. István (Ellenfény című folyóirat főszerkesztője) mondta el tapasztalatait a válogatásról: a fő szempont az volt, hogy olyan előadásokat hívjanak meg, amelyek külföldi néző számára is érdekesek lehetnek. Mint elmondta, általános tendencia, hogy a magyar színházak nem adott irodalmi alapanyagból dolgoznak, így aztán a fesztivál műsorába is belekerültek olyan, nem a hagyományos értelemben vett drámából született előadások mint a kaposvári Csak egy szög, a Krétakör Színház FEKETEország című előadása vagy a Pintér Béla és Társulata Parasztopera című produkciója.

Huszár Ágnes, az orosz program szervezője szerint a cél a "vérfrissítés" volt, hiszen a tapasztalat szerint nem jutnak el Magyarországra az orosz előadások, így aztán nem is tudunk arról, hogy milyen történések tapasztalhatók a kortárs orosz drámairodalomban. Mint fogalmazott: a négy előadás már rég nem a nyugodt, csehovi világot tükrözi, sokkal inkább van szó városi, lepusztult történetekről.

A fesztivál újdonsága a Visitor’s Programme, melynek keretében külföldi szakírók és fesztiváligazgatók látogatnak Budapestre, hogy ismerkedjenek a kortárs magyar színházzal, színdarabokkal, és magyar színházi szakemberekkel. Martine Dennewald, a Visitor’s Programme koordinátora szerint itt az ideje, hogy megteremtsék a lehetőséget a párbeszédre a külföldi színházi szakemberek és a magyar produkciók létrehozói között, így a jubileumi fesztiválra negyvenkét színházkritikust, igazgatót, fesztiváligazgatót, dramaturgot és esztétát várnak a világ minden szegletéből. A szekció résztvevőinek alkalma nyílik majd arra is, hogy a magyar művészeti élet képviselőivel – festőkkel, építészekkel és zenészekkel – is találkozzanak majd.

A kísérőprogramban ígéretesnek látszik a felolvasószínházi sorozat, amelyet a fesztivál a Millenárison és az Új Színházban szervez: itt Magyarországon eddig még be nem mutatott svéd és osztrák darabokat láthat majd a közönség fiatal rendezők irányítása alatt.

Kónya Orsolya

Előadásfotók: A negyedik kapu (Tatabányai Jászai Mari Színház), Sínek (Dramsko Pozorište, Belgrád), Mérgek (Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź )


Hasznos linkek:
A fesztivál teljes programja
A fesztivál honlapja, további információk

A résztevő színházak oldalai
Magyar társulatok:
Csiky Gergely Színház, Kaposvár
Katona József Színház
Komáromi Jókai Színház
Krétakör Színház
Maladype Találkozások Színháza
Pintér Béla és Társulata
Szolnoki Szigligeti Színház
Tatabányai Jászai Mari Színház

Külföldi társulatok:
Jaunais Rigas Teïtris, Riga
Jugoslovensko Dramsko Pozorište, Belgrád
Kazancev Központ, Moszkva
Teatr im. Stefana Jadacza, Łódź

Helyszínek:
Bárka Színház
Merlin Színház
Millenáris
Szkéné Színház
Trafó
Új Színház