napi online kultúra és tudomány

SZÍNHÁZ
Az állatok királya avagy ha az állatkertben megáll az idő
Az Ivanov a Katonában


A Katona József Színház Produkcióját április 1-jén az idei Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramjába válogatta Csengery Adrienne.

Neonfény, a falon foghíjas lambéria, vascsőből hajlított székek egymásra hányva a jobb oldalon, tojásfehér olajfestékkel lemázolt ajtók és ablakok. A hatvanas évek szocreál kultúrház-maradványa a díszlete Ascher Tamás Ivanovjának a Katonában. Az úgy hagyott térben hangosan csöpögve múlik az idő. A csehovi és az „ascheri” kor között világos a párhuzam: a közeg magában erjedő lápvilág, melyben az emberek lassan süllyedő, vizenyős zsombékok – a XIX. század orosz alkonyán és a keleti blokkban a múlt század 60-as–70-es éveiben egyaránt.

Ebben az értelmezésben Ivanov csak az egyik jellegzetes alakja egy bepállott kornak. A Fekete Ernő által életben tartott figura rezignált undorral viseltetik minden és mindenki iránt, kócos önmagát is beleértve. Rideg és higgadt őszinteséggel boncolgatja saját romlottságát, s a körülötte élőkre is csak csöndesen osztja a kegyetlen megjegyzéseket. Ivanov tehát inkább emlékeztet áthatolhatatlan vasrács mögött tébláboló, helyzetébe beletörődött, koszlott szőrű hímoroszlánra, mint egyre-másra üvegnek csapódó, kiutat kereső, törött szárnyú madárra. Éppen ezért ez nem is a saját tragédiája, hanem az egész elhagyott "állatkerté".

Sabelszkij grófot például semmi nem zökkentheti ki boldog-lábszagú nihilizmusából. Egyszerre munkál benne az arisztokrata mizantrópia és az emberektől való hisztis függőség. Máté Gábor ügyesen minden energiáját a gróf botjába és üresen harsogó szavaiba vezeti, amitől az egykor jobb időket látott nemes olyan szánalmas lesz, mint a falnak ütközött, kattogó duracelnyuszi. Ezzel pedig tökéletesen egy szintre – a sehova se haladás szintjére – kerül a lemerült Ivanovval. És mindenki mást is ott találunk.

Bezerédi Zoltán alkoholista Lebegyevje bölcs ostoba, aki minden apró helyzetben felizzik, de rutinosan rántja maga elé a vodkás poharat, hogy ne lássa: körülötte már minden csak hamu.

Borkin: showman a pokolban, izomból, ezer fokon – őt ez élteti. Nagy Ervinnél szinte látjuk, ahogy a színfalak mögött, de már szerepben a tenyerébe köp, ötvenedszerre is elpróbálja magában, kit hogyan köszönt odabenn, majd egy parádés antréval felzavarja az állott vizet. Vajon meddig bírja a nehéz, oxigéntelen iszapot egy ilyen fürge bohóchalacska?

A Katonában tehát sokáig csak a közeg számít, illetve az, hogy ki vagy mi hoz egy kis ingert a rácsok közé. Mindegy, hogy a harsogó Babakina (Szirtes Ági) hatalmas mellein feszülő divatos garbóra, Koszih (Bán János) dögunalmas verbális kártyapartijaira vagy Lvov doktor (Rajkai Zoltán) erkölcsi vakarózására lehet odafigyelni. Ahol a történés van, mindenki arra néz, és együtt vonyít, nyüszít, morog, bőg az egész állatkert.

Így pedig Ivanov tragédiája tökéletesen háttérbe szorul. Felesége, Anna Petrovna (Ónodi Eszter) fokról fokra való leépülése a szemünk előtt történik, de igazából erről senki nem vesz tudomást, a doktort leszámítva, aki azonban ezt is csak valami erkölcsi magaslatból szemléli, s onnan szórja átkait, mint a varjú a tarló felett, egy kopasz fa tetején.

Ivanov számára Szása (Szantner Anna) is csak egy picike inger, egy naiv gazella, amit felfalhatna, de inkább futni hagyja. Így románcuk teljesen tét nélküli, nem vezet a kiút felé. Ascher egy pillanatra ugyan felvillantja Szása segítő energiáit, de rögtön ez után butuska áldozattá szőkíti a lányt.

A figurák körbe-körbe járnak a kartonpapírral díszíttet művházban, egymástól marják el a szót, makognak, bégetnek, csipognak, és közben egyre szól a lehangolt zongora, pont, mint a Megáll az időben.

A rab állatok lassan halnak. Ivanov a szívéhez kap, meginog, majd tompa puffanással kidől a fehérre mázolt ajtón. Csönd. Az állatok megdermednek. Miről ugassanak most, hogy kimúlt az állatok királya?

Barabás Dániel


ANTON PAVLOVICS CSEHOV: IVANOV
Katona József Színház

szereplők:

Ivanov: Fekete Ernő
Anna Petrovna : Ónodi Eszter
Zinaida: Molnár Erika m.v.
Lebegyev: Bezerédi Zoltán
Szása: Szantner Anna
Sabelszkij gróf: Máté Gábor
Lvov: Rajkai Zoltán
Babakina: Szirtes Ági
Borkin ispán: Nagy Ervin
Koszih, a kártyás: Bán János
Avdotya Nazarovna: Olsavszky Éva
Jegoruska: Kun Vimos
Gavrila inas: Varga Zoltán
Pjotr inas: Morvay Imre
1. vendég: Fenyő Iván
2. vendég: Czakó Klára
3. vendég : Mészáros Béla
Továbbá: Horváth Zoltán m.v., Nemes Szabina m.v., Polnauer Flóra m.v., Tarr Judit m.v., Erős Csaba m.v./ Gévai Simon m.v.

Díszlet: Khell Zsolt m.v.
Jelmez: Szakács Györgyi m.v.
Dramaturg: Fodor Géza
Zene: Kovács Márton m.v.

RENDEZŐ: ASCHER TAMÁS




Korábbi kritikák:

Az Álmok hídján mentem át a Millenárison
A Miaszerelem a Millenárison
A Czillei és a Hunyadiak a Nemzetiben
A Krétakör Mizantrópja a Vidám Színpadon
A Don Quijote és... a Budapest Bábszínházban
A hazug a Színművészetin
A dilis Resner Marosvásárhelyen
A Piszkavas a Madách Kamarában
Az egri Galambok a Tháliában
A marosvásárhelyi Fagyöngyszüret a Tháliában
A Hazug képzelet az Új Színházban
Az Öltöztessük fel a mezteleneket! Kolozsváron
A Fekete tej a Kamrában
Az Egy pohár víz a Madáchban
A vesztett éden a Tháliában
A Boldogtalanok Marosvásárhelyen
A Koccanás a Katonában
A Hárpia megzabolázása a Madách Kamarában
A Theomachia a Bárkán
A Krétakör Sirája a Fészekben
A Gázláng Sopronban
A Petit Mal a Városi Színházban
A Dühöngő ifjúság a Tháliában, a Dühöngő a Merlinben
A Különóra/ A kopasz énekesnő a Madách Kamarában
A Motel a Katonában
A Holdbeli csónakos a Nemzetiben
A Svejk, a féregirtó a Stúdió K-ban
A Kaukázusi krétakör a Vígben
Stúdiószínházak a Bárkán
A komáromi Ibusár a Tháliában
A Rómeó és Júlia a Bárkán
Bábosok Kolozsváron
Stúdiószínházak a Bárkán
Kollokvium Gyergyóban
A Dévajságok Magyarhonban Szentendrén
A Titus Andronicus Gyulán
A Kései találkozás Szentedrén
A Dandin György Kőszegen
Thealter: 2. tudósítás
Thealter: 1. tudósítás
Thealter, SZASZ-beharangozó
Kisvárdai Fesztivál-napló, III.
Kisvárdai Fesztivál-napló, II.
Kisvárdai Fesztivál-napló, I.
Határtalan színházak: Kisvárdai Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
POSZT 2003: előtte, közben, utána
POSZT 2003 előzetes
A Nézőművészeti Főiskola a Thália Régi Stúdiójában
Negyedik kapu a Radnótiban
Gyermekdarabok a Vígben és az Új Színházban
A sárkány a Madách Kamarában
Noé bárkája a Bábszínházban
Boldogtalan hold a Tivoliban
A bosszú a Katonában
Rómeo és Júlia Sepsiszentgyörgyről
Tóték és Családrajz a Bárkán
Godot a Pesti Színházban
Ilja próféta a Bárkán
Holdfény a Bárkán
Az idióta a Katonában
Indul a Bakterház Zalaegerszegen, és Borisz Godunov a Madách Kamarában
"Macska a forró bádogtetőn" a debreceniektől
"A görény dala" a Stúdió K-ban
Kabaré az Ódry Színpadon
A kolozsvári Cseresznyéskert a Tháliában
Tartuffe: ráncfelvarrás után a Katonában
Lüzisztraté a Merlinben, Állatfarm a Katonában
Évadnyitó a Krétakörnél
Néhány négyzetméternyi színház: a Stúdiószínházi találkozó eredményei
Stúdiósodás - Stúdiószínházi találkozó tizennegyedszer a Bárkán
Tóték Kőszegen
Sok hűhó a Keszthelyi Nyári Játékokon
THEALTER International Szegeden
POSZT 2002, negyedik felvonás és eredmények
POSZT 2002, harmadik felvonás
POSZT 2002, második felvonás
POSZT 2002, első felvonás
POSZT-előzetes 2.
POSZT-előzetes 1.
Kolozsvári Fordítások a Tháliában
Beszélgetés Catalina Buzoianuval
Revizor Pécsett
Nick Carter Tatabányán
Osztrovszkij Erdője Kaposváron
Jeles András Szenvedéstörténete Kaposváron
Bereményi, Shakespeare, Zalaegerszeg
Káprázatos hölgyek Kaposvárott
Marcello és Camillo a Stúdió K-ban
XIII. Stúdiószinházi Fesztivál a Bárkán
POSZT festam: színházak nyáron
Lóvátett lovagok a Vígszínházban
Szikora János a Kalldewey Farce-ról
Meghalt Sinkovits Imre
Euripidész: Alkésztisz
Moliere: A mizantróp
Csehov: Cím nélküli darab