napi online kultúra és tudomány

SZÍNHÁZ
Rosszkedv, tél
A III. Richárd a Nemzeti Színházban


A Nemzeti Színház nagyszínpadát most először látom teljes egészében, miután felmegy a vasfüggöny, és a nyitókép határozottan hivalkodik azzal a hatalmas térrel, amellyel a tervező megálmodta. A plafon többszöröse a szűkös 2.60-as panel-belmagasságnak, mondjuk templomokban tapasztal az ember hasonlót, de a színpad mélysége is magába tudná nyelni az egész nézőteret. Miheztartás végett képünkbe dörgölik ezek a megsemmisítő, nem emberi méretű terek, hogy akkorák vagyunk, mint gyufás skatulyában egy hangya. Ez van a leendő király (most még nem az), a Richárdot játszó Kulka János tekintetében is: kevés vagy ehhez és hozzám képest, ember, mint mackósajtban a brummogás. Mi viszont látjuk eközben a torz testtartását: valami fém tartószerkezet húzódik a nadrágja alatt egész bokáig, ami felül fűzőben folytatódik a zakó alatt, a fém-műanyag szerkezet még a nyaknál is eltartja az inget. Bottal támasztja meg magát, és nyomorékságával szinte tetszelegve, kihívóan ringatózva jön felénk. És az az arc…

Közben benépesül ez a kopott fekete űr, és megjelenik a versenyszféra: egyenruhába, fekete öltönybe, nyakkendőbe öltözött üzletemberek, kiskosztümöt viselő üzletasszonyok jókora csoportja - az uralkodó és udvartartása, hívei és ellenségei, majd a média. Kamera veszi, ahogy Richárd nyilatkozik. Most múlt el a rosszkedv tele, napsütés váltotta fel, a York-házé, mondja, de közben látjuk premier plánban is az arcát, kivetítve - mint sokszor az előadás során még -, amely annyira rosszkedvű, hogy szinte fuldoklik tőle. Ekkora rosszkedv már depresszió, de ebből az arcból hiányzik a tehetetlenség és az önmegadás. Richárdot idegesíti, irritálja a világ minden jelensége, maga az egész elcseszett teremtés, amely ott épp Angliában és uralkodó osztályában nyilvánul meg számára, de önmagától is undorodik az ájulásig, csorog az arcról le az önundor és a beteggé görbült, eszeveszett elégedetlenség. A legyen valami vagy ne legyen semmi- kérdésre ez az alak üvöltve válaszolná, hogy ne legyen semmi.

Az ám, de ez a férfi vonzó. Mit tegyünk. Kulka feje gyönyörű fej, tekintete intenzív, emellett cselekvőképes és merész, és akkora energiája van, mint egy atomreaktornak, arrogáns kis cabriójával nekimegy a saját anyjának is, süvít belőle a szabadság, hullámzik tőle ez az egész nagyszabású fekete terem. Ennek ugyanis nincs egyetlen biztos pontja sem, négyzetméterenként helyezkedik el a színpad alatt egy-egy hidraulikus emelő, melyek kiemelnek térdarabokat: ezek hol ijesztően magasra ugranak ki a hatalomban magasra jutott szereplők alatt, hol áthidalhatatlan szakadékot képeznek valahai szövetségesek között, egyesek meg lesüllyednek a mélybe, a börtönbe, ahol golfütővel felszerelt hóhér várja a bukottakat. Ez a fekete tér nemcsak Richárd lelkének, hanem ennek az egész mechanizmusnak is a leképezése, továbbá ezeknek a mohó és gátlástalan figuráknak is , akiknek minden mondata vagy álszent vagy olyan, mint a farkasharapás. Nekik, úgy tűnk, mindent szabad.Pofátlanul száguldoznak a „nagy Nemzetink” színpadán luxuskocsijaikkal, és Richárd közülük csak egy - igaz, a legnagyobb formátumú, legőszintébb, legsármosabb. Majdnem ideírtam, hogy legzseniálisabb, de ez már nem igaz. Richárd, ha megfigyeljük, eléggé korlátolt, ripacskodva, buta eszközökkel játssza a szerepét. (Nem Kulka! Ő azt játssza el, jó színészként, milyen rossz színész az, akit ő játszik!)

Régi időkben, tudom, ünnep volt az embernek a Nemzetibe menni, és minden arra vall, hogy erről a nagyszabásra való vágyakozásról Valló Péter, a rendező is tudott. Zseniális címszereplőt hozott, a high-tech színpad rideg, de lenyűgöző hidraulikájából pontos metaforákat csinál, a felvágós sportkocsik meg pofátlanságukkal épphogycsak meglúdbőröztetik az embert: hát szabad ezt?, és már azonnal rá is bólintunk: ezeknek…

A látvány mindig élvetegen, rafináltan kimódolt, szinte kéjelgő ez a hideg esztétizálás: fekete színpadon vörös rózsákkal ékesített üvegkalitkában udvarol Richárd a friss özvegy Annának, a kalitka koporsónak lett szánva, Anna az üveghez tapadva piheg és adja meg magát. Sorolhatnám még a példákat, de nem tartom egy ötletét sem olyannak, amely nem utal pontosan arra a közegre, amelytől közösen idegenkedünk. Valló modernizálta a nagyszabású színházi előadást, nem lehet senkinek sem jelentős hiányérzete: a siker jogos, csak… múlna már el rosszkedvünk tele.

Helmeczi Hédi

A fotókat Egyed Péter készítette.


William Shakespeare: III. Richárd
Nemzeti Színház
Szereplők: Blaskó Péter, Kulka János, Marton Róbert, Kaszás Attila, Trokán Péter, Bálint András m. v., Gazsó György, Söptei Andrea, Udvaros Dorottya, Molnár Piroska

Fordította: Vas István
Díszlet: Valló Péter
Jelmez: Benedek Mari
Zene: Melis László
Dramaturg: Morcsányi Géza
Rendező: Valló Péter


Kapcsolódó linkek:
Az előadás honlapja




Korábbi kritikák:

Médeia a Katonában
Ledarálnak, eltűntem a Kamrában
A Bakkhánsnők Kolozsváron
A Pisti... a Vígszínházban
A Pentheszileia a Nemzeti Színház stúdiójában
A maratonfutók tiszteletkört futnak
A filléres opera az Örkény Színházban
A Commedia de'll arte a Kamrában
A No Mom's land Marosvásárhelyen
A Krimi Kolozsváron
A Nibelung Lakópark a Budavári Sziklakórházban
Sirály az Örkény István Színházban
Sárga liliom a Nemezeti Színházban
Vaknyugat a Pesti Színházban
Vitafórum a Figura Stúdió Színházról
A Scapin furfangjai Gyergyószentmiklóson
A Szentivánéji álom Gyulán
A Tóték Gyulán
Színészképzősök Kisvárdán
Atelier Színházi Találkozó Sepsiszentgyörgyön
Hamlet. Intolerable
Csak egy szög
Temesvári hangulatok 2.
Temesvári hangulatok 1.
A Csongor és Tünde a Katona József Színházban
A Herr Kolpert a MU Színházban
A Lohengrin az Erkel Színházban
Az Operett a Bárkán
A PONT Műhely CSALÁD-ja a MU Színházban
A revizor a Vígben
A Buborékok a Nemzeti Színházban
Az Ivanov a Katonában
Az Álmok hídján mentem át a Millenárison
A Miaszerelem a Millenárison
A Czillei és a Hunyadiak a Nemzetiben
A Krétakör Mizantrópja a Vidám Színpadon
A Don Quijote és... a Budapest Bábszínházban
A hazug a Színművészetin
A dilis Resner Marosvásárhelyen
A Piszkavas a Madách Kamarában
Az egri Galambok a Tháliában
A marosvásárhelyi Fagyöngyszüret a Tháliában
A Hazug képzelet az Új Színházban
Az Öltöztessük fel a mezteleneket! Kolozsváron
A Fekete tej a Kamrában
Az Egy pohár víz a Madáchban
A vesztett éden a Tháliában
A Boldogtalanok Marosvásárhelyen
A Koccanás a Katonában
A Hárpia megzabolázása a Madách Kamarában
A Theomachia a Bárkán
A Krétakör Sirája a Fészekben
A Gázláng Sopronban
A Petit Mal a Városi Színházban
A Dühöngő ifjúság a Tháliában, a Dühöngő a Merlinben
A Különóra/ A kopasz énekesnő a Madách Kamarában
A Motel a Katonában
A Holdbeli csónakos a Nemzetiben
A Svejk, a féregirtó a Stúdió K-ban
A Kaukázusi krétakör a Vígben
Stúdiószínházak a Bárkán
A komáromi Ibusár a Tháliában
A Rómeó és Júlia a Bárkán
Bábosok Kolozsváron
Stúdiószínházak a Bárkán
Kollokvium Gyergyóban
A Dévajságok Magyarhonban Szentendrén
A Titus Andronicus Gyulán
A Kései találkozás Szentedrén
A Dandin György Kőszegen
Thealter: 2. tudósítás
Thealter: 1. tudósítás
Thealter, SZASZ-beharangozó
Kisvárdai Fesztivál-napló, III.
Kisvárdai Fesztivál-napló, II.
Kisvárdai Fesztivál-napló, I.
Határtalan színházak: Kisvárdai Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
POSZT 2003: előtte, közben, utána
POSZT 2003 előzetes
A Nézőművészeti Főiskola a Thália Régi Stúdiójában
Negyedik kapu a Radnótiban
Gyermekdarabok a Vígben és az Új Színházban
A sárkány a Madách Kamarában
Noé bárkája a Bábszínházban
Boldogtalan hold a Tivoliban
A bosszú a Katonában
Rómeo és Júlia Sepsiszentgyörgyről
Tóték és Családrajz a Bárkán
Godot a Pesti Színházban
Ilja próféta a Bárkán
Holdfény a Bárkán
Az idióta a Katonában
Indul a Bakterház Zalaegerszegen, és Borisz Godunov a Madách Kamarában
"Macska a forró bádogtetőn" a debreceniektől
"A görény dala" a Stúdió K-ban
Kabaré az Ódry Színpadon
A kolozsvári Cseresznyéskert a Tháliában
Tartuffe: ráncfelvarrás után a Katonában
Lüzisztraté a Merlinben, Állatfarm a Katonában
Évadnyitó a Krétakörnél
Néhány négyzetméternyi színház: a Stúdiószínházi találkozó eredményei
Stúdiósodás - Stúdiószínházi találkozó tizennegyedszer a Bárkán
Tóték Kőszegen
Sok hűhó a Keszthelyi Nyári Játékokon
THEALTER International Szegeden
POSZT 2002, negyedik felvonás és eredmények
POSZT 2002, harmadik felvonás
POSZT 2002, második felvonás
POSZT 2002, első felvonás
POSZT-előzetes 2.
POSZT-előzetes 1.
Kolozsvári Fordítások a Tháliában
Beszélgetés Catalina Buzoianuval
Revizor Pécsett
Nick Carter Tatabányán
Osztrovszkij Erdője Kaposváron
Jeles András Szenvedéstörténete Kaposváron
Bereményi, Shakespeare, Zalaegerszeg
Káprázatos hölgyek Kaposvárott
Marcello és Camillo a Stúdió K-ban
XIII. Stúdiószinházi Fesztivál a Bárkán
POSZT festam: színházak nyáron
Lóvátett lovagok a Vígszínházban
Szikora János a Kalldewey Farce-ról
Meghalt Sinkovits Imre
Euripidész: Alkésztisz
Moliere: A mizantróp
Csehov: Cím nélküli darab