napi online kultúra és tudomány

ZENE
Bartók-show az Operában
A Magyar Állami Operaház három előadásáról


A Bartók-évforduló reprezentatív eseménye a Magyar Állami Operaház bemutatója: a zeneszerző három színpadi művét egyetlen estén lehet látni, Szinetár Miklós rendezésében, Román Sándor és Lőcsei Jenő koreográfiáival. Az elvárás nagy – ezúttal jogosan, hiszen az ország legnagyobb színházi üzeméből gagyit nem szabadna kiadni. A vállalkozás önmagában is istenkísértés, de illeszkedik a megaprodukciók divatjába (lásd Mozart-maraton).

A fából faragott királyfi (1917), A csodálatos mandarin (1919), és A kékszakállú herceg vára (1911) három történetét a különleges férfi-szenvedélyesség köti össze. Ezúttal éppen a megszületésük szerinti fordított sorrendben mutatták be a műveket, a mesétől a misztérium felé haladva, a beteljesüléstől a tragikus pusztításig tágítva a férfi-nő viszony lehetőségeit. És a darabokban természetesen nemcsak egyszerűen A FÉRFIRÓL van szó, hanem A MŰVÉSZRŐL is: „Arra a gyakori mély művésztragédiára gondoltam, mikor az alkotás riválisa lesz az alkotónak, és arra a fájdalmas dicsőségre, amikor az asszonynak jobban tetszik a vers a költőnél, a kép a festőnél.” – írja Balázs Béla A fából faragott királyfi kapcsán.

Szinetár értelmezése egyértelműen a szerelmi témára koncentrál: a szenvedélyre, a szexualitásra, a csábítás mechanizmusára. A férfit helyezi előtérbe, akit felemésztenek az indulatos, nyughatatlan nők. A rendező nem próbál a művek mélyére látni, és eltávolodni a konkrét olvasattól. Komolyan vesz és konkretizál minden cselekmény-mozzanatot, amivel el is rejti a darabok mondanivalóját. A leegyszerűsítés bántóan túlfokozott: csak a történet elmondása a lényeg - tartalom nélkül. Kínosan illusztratív mindhárom előadás, mintha színjátszásunk, balett-művészetünk a 19. század óta nem fejlődött volna semmit. A verekedést például vad ökölrázás jelzi, a női fájdalmat pedig ágyra hanyatlás és a homlok elé tartott kéz mutatja. Bartók Béla három „elmutogatott” darabját állította színre a volt főigazgató – revüszerű körítésben.

Román Sándor és Lőcsei Jenő kevés koreográfiai elemmel dolgozik: jobban építenek a fényhatásra, mint a mozdulatokra. Alig néhány balett-lépést használnak, főként az unalomig ismerteket. Román Sándor A fából faragott királyfiból mese-show-t teremt, míg Lőcsei A csodálatos mandarint vörösbe burkolt, fülledt erotikával átitatott musical-illusztrációvá alakítja. Bombasztikus fény-effektek, rengeteg füst, és látványos tánckar – ezek a koreográfiák fő jellemzői. Ehhez képest A kékszakállú herceg vára statikusságával tüntet: a két szereplő (Kálmándi Mihály, Rálik Szilvia) hatalmas utat tesz meg a színpadon oda és vissza, egyetlen átlós vonal mentén, ami a szófát és a Kékszakállú íróasztalát köti össze. Hátuk mögött a sötétből folyamatosan bontakozik ki Khell Zsolt monumentális díszlete: csupa lépcső és csupa ajtó, melyeket Judit KONKRÉTAN megmászik és kinyit. A hét ajtó ezúttal kizárólag önmagára utal.

Bartókból alig marad valami az Operaházban, csupán a zene. Kovács János vezényletével a zenekar tisztesen helytáll, és távolságot tart, szinte leválik a színpadon zajló habos-babos-szappanos-szagos produkcióról...

Sőregi Melinda

Fotó: Kardos Zsuzsa

A FÁBÓL FARAGOTT KIRÁLYFI
Szövegíró: Balázs Béla

Szereplők: Somorjai Enikő/Pap Adrienn, Cserta József/Bajári Levente, Bakó Máté/Oláh Zoltán, Keveházi Krisztina/Végh Krisztina, Kerényi Miklós Dávid, Feicht Zoltán, Bedő Dorisz, Bacskai Ildikó, Deák Dóra

Díszlet: Khell Zsolt
Jelmez: Velich Rita
Koreográfus: Román Sándor
A koreográfus asszisztense: Rujsz Edit, Sárközi Gyula
RENDEZŐ: SZINETÁR MIKLÓS

A CSODÁLATOS MANDARIN
Szövegíró: Lengyel Menyhért

Szereplők: Radina Dace/Anna Tsygankova, Bajári Levente/ifj. Nagy Zoltán , Kováts Gergely Csanád/ Solti Csaba, Krusch Richárd/Barát Ákos, Túri Sándor, Liebich Roland, Kerényi Miklós Dávid/Szakács Attila, Csonka Roland, Merlo P. Andrea

Díszlet: Khell Zsolt
Jelmez: Velich Rita
Koreográfus: Lőcsei Jenő
A koreográfus asszisztense: Nagy Zoltán, Venekei Marianna
RENDEZŐ: SZINETÁR MIKLÓS

A KÉKSZAKÁLLÚ HERCEG VÁRA
Szövegíró: Balázs Béla

Szereplők: Rácz István/Kálmándi Mihály, Meláth Andrea/Rálik Szilvia

Díszlet: Khell Zsolt
Jelmez: Velich Rita
RENDEZŐ: SZINETÁR MIKLÓS


Kapcsolódó linkek:
Galériánk az előadásról
A Magyar Állami Operaház oldala



Korábbi zenekritikák:

Orgonaavató koncert a Művészetek Palotájában
Rude Night: Ska-Reggae klubfesztivál a Trafóban
Mimi Blais a Tavaszi Fesztiválon
Kurtág 80
Regency Voices
Ismét Mozart - a Magyar Rádió zenekarának hangversenye
Az Esbjörn Svensson Trio koncertje a Millenárison
Röyksopp
A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának főpróbája az Operában
Camerata Salzburg
Contemporaray Gregorian
Adagio
Rhoda Scott és Sarah Morrow az A38-on
Vegyes
A Besh o droM új lemezéről
Jeanne d'Arc
Modern Art Orchestra
Titokkoncert - Budapesti Fesztiválzenekar
Oi Va Voi
A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar koncertje - Dante Anzolini vezényel
A Budapesti Fesztivázenekar koncertje
A Danubia Szimfonikus zenekar koncertje
A MÁV Zenekar két koncertje
Yonderboi: Splendid Isolation
Max Raabe Bécsben
Koncert Farkas Ferenc emlékére
Hangverseny a hetvenéves Arvo Pärt tiszteletére
Indiai est a Trafóban
Közös izraeli-magyar hangverseny a II. világháború áldozatainak emlékére
A Budapesti Filharmóniai Társaság koncertje az Operában
Az Ensemble Ictus koncertje
Hárfafesztivál Gödöllőn
Az Erik Sumo Band és a Pannónia Allstar Ska Orchestra közös lemezbemutatója az A38-on
A Danubia Szimfonikus Zenekar a Zeneakadémián
Donizetti Roberto Devereux című operája a Művészetek Palotájában
Mahler Ünnep
Szegedi Ifjúsági Napok
Szögesdrót gyermek - A BJO koncertje
Jazz Teátrum 2005
Operagála a Bazilika előtt
Szekérnyom cigány zenei fesztivál
A Rádiózenekar a Zeneakadémián
Madredeus
Händel: Semele
Ibrahim Ferrer
Herbie Hancock
Szakály Ágnes cimbalomestje
A Moszkvai Csajkovszkij Zenekar koncertje
Barbara Hendricks
A bűvölet a Művészetek Palotájában
Az Amorf Ördögök koncertje az A38-on
Négy évszázad francia zenéje a Zeneakadémián
Bobby McFerrin a Kongresszusi Központban
Nemzeti Filharmonikusok a Művészetek Palotájában
Ivan Moravec a Zeneakadémián
A Pianomania a CEU-n
Italiano anno zero a Vasúttörténeti Parkban
Svédmagyarszövegzene a Merlin Színházban
Sir Peter Maxwell Davies születésnapi koncerje a Zeneakadémián
Gyöngyösi Levente A gólyakalifa és Vajda János Szent Péter és a zsoldosok című műve a Millenárison
Ligeti és holland zeneszerzők az Urániában
Az Ensemble '88 a Petőfi Irodalmi Múzeumban
Budapest Jazzfesztivál
A Budapest Fesztiválzenekar a Zeneakadémián
Finn tangó az A38-on
Lajkó Félix és barátai a Kultuccában
A Rigoletto az Operában
A Matáv Szimfonikusok a Szent István téren
Dorota Anderszewska és Piotr Anderszewski az Olasz Intézetben
A Mike Stern Band a Millenárison
Dave Weckl a Millenárison
Joachim Kühn és a Drezdai Szólisták a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
Az Odesszai Filharmonikusok a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
A Makám jubileumi koncertje a Zeneakadémián
A csavar fordul egyet az Erkelben
A Babos Project Romani és Trilok Gurtu a Millenárison
Usti opre!
Klasszikus és kortárs zene a Millenárison
Marcus Miller Budapesten
Budapest Jazz Fesztivál
A Vérnász az Operában
Örömkoncert a Felvonulási téren
Joe Zawinul a Millenárison
A Babos Project Romani,a Trio Midnight és Stefano diBattista a Millenárison
Frank London és Boban Markovic a Millenárison
A Cotton Club Singers a Tháliában
Amadinda koncert a Zeneakadémián
"A megmentett város" az Operában
"CsáKulka" a József Attila Színházban
Pont Műhely a Trafóban
Egy műkedvelő a Zeneakadémián
Zene füleinknek - nyári koncertek
Az álmok hídján mentem át ...
Talán, majd egyszer...
Kínos happy end - Trisztán és Izolda
Harry Kupfer zenés színháza
Pilinszky és a zene misztériuma
First recording ... II. rész
First recording ... I. rész
Pavarotti és barátai ...