napi online kultúra és tudomány

ZENE
Érdemes volt...
A Budapesti Fesztiválzenekar koncertje a Zeneakadémián


Szeretem a Zeneakadémia nagytermét: a meghittséget, amit méretei ellenére is képes árasztani, a patinát, amiért sok-sok évet kell még küzdenie például a Nemzeti Hangversenyteremnek. Így talán bocsánatos bűn, hogy a Budapesti fesztiválzenekar Wagner-Korngold-Sosztakovics-programját inkább itt néztem meg, s nem a Nemzeti Hangversenyteremben.

Ráadásul délután, így az időpont korai ugyan, de külön élményt jelent az eddigihez képest sokkal változatosabb összetételű közönség: a középkorú értelmiségiek közé kisnyugdíjasok és gyermekek vegyülnek. Utóbbiak minden bizonnyal nevelődnek a délután folyamán, bár nem vagyok biztos benne, hogy egy négy-ötéves gyermeknek Wagner Rienzi nyitánya kell, hogy az első zenei élménye legyen. Mindenesetre a Rienzi az egyik legismertebb és legpopulárisabb mű, pláne a délután vendégkarmestere, Pinchas Steinberg felfogása szerint. A Rienzi nyitány nagyon furfangos mű: folyondárszerűen elterülő dallamok, attraktív, látványos zenei megoldások jellemzik, dinamikája egészen szélsőséges. Pinchas Steinberg láthatóan ez utóbbit ragadja meg a műben: a Budapesti Fesztiválzenekar pianissimója már-már légyzümmögésszerű, fortissimója pedig a mennydörgést idézi.

A karmester ráadásul azt a taktikát választja, hogy becsapja a művet kevésbé ismerő közönséget. Wagner nyitánya ugyanis úgy épül fel, hogy nagyjából a felétől egyfolytában csodákat sorakoztat, egyiket a másik után, lépcsőzetesen szerkesztve egymásra, egyre több hangszercsoporttal, egyre monumentálisabban. Steinberg viszont már a legelsőnél úgy tesz, mintha nem következne újabb zárlat, a zenekar monumentális hangzása már ekkor úgy tűnik, fokozhatatlan.

A második mű Erich Wolfgang Korngold D-Dúr hegedűversenye. A választás Wagner után elsőre furcsának tűnik, s a dolog így is marad. A Bécsben, csodagyerekként tisztelt zongoristából hollywoodi sikerprodukciók zeneszerzője és társzeneszerzője lett, halála azonban visszhangnélküli volt: nyomorban, elfelejtve halt meg. Pedig pályája elején sokan nagy jövőt jósoltak neki: a múlt század tízes éveiben a kor legnagyobb zenészei játszották a kamasz zeneszerző műveit, Puccini már ekkor szuperlatívuszokban beszélt róla. A modern zene azonban elsodorta: a dallamos, befogadható zene mellett kardoskodó Korngold nem tudott lépést tartani az új időkkel.

A D-Dúr hegedűverseny mintha ennek a küzdelemnek állítana emléket: a mű egésze két síkon zajlik. Egyszer a zenekarén, amely dallamos, lágy hangzásával, filmzenés, már-már dramatikus szerkesztésével tüntet. A másik alkotóelem homlokegyenest más: a szólista vonalvezetése, technikai megoldásai virtuóz játékost kívánnak. A dallamív sokszor nemcsak ritmusában, hanem belső szerkesztésében is más a zenekarénál, s egyszer-egyszer mintha a hangnemből is kilépne. Ezen a délutánon Nikolaj Znaider játszotta a szólót, aki közel háromszáz éves, különleges hangú hangszerével egyedi élménnyé alakította a hegedűversenyt. A lengyel-izraeli szülőktől Dániában alig harminc éve született Nikolaj Znaider mintaszerűen adja át a mára már szinte elfeledett szerző elfeledett művét. Már ezért érdemes volt szombat délután a Zeneakadémiára menni.

A szünet után Sosztakovics egyik legtöbbet játszott és talán legtöbbet vitatott művét, az V. Szimfóniát játszotta a zenekar. Steinberg itt is arra törekszik, hogy a lehető legnagyobb mértékben kihasználja a mű szélsőségeit. Legfőképpen a mű utolsó taktusaiban, amikoris a szerző legalább tíz taktuson keresztül azt a bravúrt követi el, hogy a vonósokat mintegy ritmushangszerként kezelve, az ütősökhöz csatlakozva egyazon hangon nyolcadokat játszanak, s a lezáró dallamot a fúvósokkal játszatja. A szocialista éra dicsőítéseként félreértelmezett befejezés azonban Sosztakovics idejében csak a káderek fejében jelenthetett dicsőséget, s még ma is pontosan érezhető az a gúnyos szándék, amellyel a szerző a mű végére biggyesztette a zárlatot. Steinberg a végletekig szélesíti a hangzást: a rézfúvósok mintha hirtelen megkétszereződnének, ezzel állítva emléket a szerzőnek és a darabnak egyaránt. A koncert műsorfüzete Sosztakovicsot idézi, aki halála után megjelent emlékirataiban így ír a befejezésről: „Mintha valaki bottal ütne, és azt mondaná: az a dolgod, hogy örvendezz, az a dolgod, hogy örvendezz”

Nos, Steinberg addig fokozza ezt az érzést, hogy a néző háta borsódzon. Jelentem, megvolt...

Kónya Orsolya

A Budapesti Fesztiválzenekar koncertje a Zeneakadémián
2006. április 29.
Közreműködött:
Nikolaj Znaider – hegedű
Vezényelt:
Pinchas Steinberg

A műsor:
Wagner: Rienzi – nyitány
Korngold: D-dúr hegedűverseny, op. 35
Sosztakovics: V. (d-moll) szimfónia, op. 47


Kapcsolódó link:
A zenekar honlapja



Korábbi zenekritikák:

MÁV Szimfonikusok koncertje
Sziámi: Dalszövegkönyv
A Žagar a Millenárison
3 Bartók az Operában
Orgonaavató koncert a Művészetek Palotájában
Rude Night: Ska-Reggae klubfesztivál a Trafóban
Mimi Blais a Tavaszi Fesztiválon
Kurtág 80
Regency Voices
Ismét Mozart - a Magyar Rádió zenekarának hangversenye
Az Esbjörn Svensson Trio koncertje a Millenárison
Röyksopp
A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának főpróbája az Operában
Camerata Salzburg
Contemporaray Gregorian
Adagio
Rhoda Scott és Sarah Morrow az A38-on
Vegyes
A Besh o droM új lemezéről
Jeanne d'Arc
Modern Art Orchestra
Titokkoncert - Budapesti Fesztiválzenekar
Oi Va Voi
A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar koncertje - Dante Anzolini vezényel
A Budapesti Fesztivázenekar koncertje
A Danubia Szimfonikus zenekar koncertje
A MÁV Zenekar két koncertje
Yonderboi: Splendid Isolation
Max Raabe Bécsben
Koncert Farkas Ferenc emlékére
Hangverseny a hetvenéves Arvo Pärt tiszteletére
Indiai est a Trafóban
Közös izraeli-magyar hangverseny a II. világháború áldozatainak emlékére
A Budapesti Filharmóniai Társaság koncertje az Operában
Az Ensemble Ictus koncertje
Hárfafesztivál Gödöllőn
Az Erik Sumo Band és a Pannónia Allstar Ska Orchestra közös lemezbemutatója az A38-on
A Danubia Szimfonikus Zenekar a Zeneakadémián
Donizetti Roberto Devereux című operája a Művészetek Palotájában
Mahler Ünnep
Szegedi Ifjúsági Napok
Szögesdrót gyermek - A BJO koncertje
Jazz Teátrum 2005
Operagála a Bazilika előtt
Szekérnyom cigány zenei fesztivál
A Rádiózenekar a Zeneakadémián
Madredeus
Händel: Semele
Ibrahim Ferrer
Herbie Hancock
Szakály Ágnes cimbalomestje
A Moszkvai Csajkovszkij Zenekar koncertje
Barbara Hendricks
A bűvölet a Művészetek Palotájában
Az Amorf Ördögök koncertje az A38-on
Négy évszázad francia zenéje a Zeneakadémián
Bobby McFerrin a Kongresszusi Központban
Nemzeti Filharmonikusok a Művészetek Palotájában
Ivan Moravec a Zeneakadémián
A Pianomania a CEU-n
Italiano anno zero a Vasúttörténeti Parkban
Svédmagyarszövegzene a Merlin Színházban
Sir Peter Maxwell Davies születésnapi koncerje a Zeneakadémián
Gyöngyösi Levente A gólyakalifa és Vajda János Szent Péter és a zsoldosok című műve a Millenárison
Ligeti és holland zeneszerzők az Urániában
Az Ensemble '88 a Petőfi Irodalmi Múzeumban
Budapest Jazzfesztivál
A Budapest Fesztiválzenekar a Zeneakadémián
Finn tangó az A38-on
Lajkó Félix és barátai a Kultuccában
A Rigoletto az Operában
A Matáv Szimfonikusok a Szent István téren
Dorota Anderszewska és Piotr Anderszewski az Olasz Intézetben
A Mike Stern Band a Millenárison
Dave Weckl a Millenárison
Joachim Kühn és a Drezdai Szólisták a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
Az Odesszai Filharmonikusok a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
A Makám jubileumi koncertje a Zeneakadémián
A csavar fordul egyet az Erkelben
A Babos Project Romani és Trilok Gurtu a Millenárison
Usti opre!
Klasszikus és kortárs zene a Millenárison
Marcus Miller Budapesten
Budapest Jazz Fesztivál
A Vérnász az Operában
Örömkoncert a Felvonulási téren
Joe Zawinul a Millenárison
A Babos Project Romani,a Trio Midnight és Stefano diBattista a Millenárison
Frank London és Boban Markovic a Millenárison
A Cotton Club Singers a Tháliában
Amadinda koncert a Zeneakadémián
"A megmentett város" az Operában
"CsáKulka" a József Attila Színházban
Pont Műhely a Trafóban
Egy műkedvelő a Zeneakadémián
Zene füleinknek - nyári koncertek
Az álmok hídján mentem át ...
Talán, majd egyszer...
Kínos happy end - Trisztán és Izolda
Harry Kupfer zenés színháza
Pilinszky és a zene misztériuma
First recording ... II. rész
First recording ... I. rész
Pavarotti és barátai ...