napi online kultúra és tudomány

ZENE
Kirándulókoncert
A BFZ évadzáró koncertje a Nemzeti Hangversenyteremben


Ha egy Eötvös Péter által feltett kérdésre válaszolva meg kellene állapítanom, mi a hazai koncertélet célja: a szórakoztatás-e, vagy az információ-átadás, egyértelműen az első kategóriára szavaznék. Megszokhattuk már, hogy elvétve találunk olyan koncerteket, amelyek valami újjal kívánják megismertetni a közönséget. A szervezők és a zenekarok inkább biztosra mennek, és az esetek többségében a jól ismert, Bach–Bartók közti repertoár remekműveit tűzik műsorra.

A Budapesti Fesztiválzenekar idei évadjának utolsó hangversenye ügyesen egyensúlyozott az avantgárd és a konzervatív szemlélet között. A jó érzékkel összeállított műsor keretéül cseh zeneszerzők művei szolgáltak, és a három szám közül csupán egy volt örökzöldnek mondható: talán afféle kedvcsinálónak szólalt meg a Moldva, Smetana második szimfonikus költeménye a Hazám ciklusból. A cseh karmester – a Cseh Filharmonikusok egykori első dirigense, a Prágai Filharmonikus zenekar vezető karmestere és a BBC zenekarának leendő zeneigazgatója – nem az észrevétlenül születő erecskét varázsolta elő a fuvolák leheletfinom futamaival és a hegedűk pizzicatóival, hanem a már javában csordogáló patakocskát.

Ez a kezdés számomra nyersnek, mondhatni, száraznak és fantáziátlannak tűnt, de a koncert folyamán nyilvánvalóvá vált, hogy Jiři Belohlávek nem kimondottan költői alkat. A technika embere – mármint a vezénylési, a manuális technikáé –, viszont számos esetben meg is tudott győzni hozzáállásának érvényességéről. Annak ellenére, hogy olvasatában gombnyomásra indul hosszú útjára a patak, sosem hallottam még ilyen élénk színekkel megfesteni a folyó életét végigkísérő epizódokat: a kürtszótól hangos cseh erdőket, a falusi ünnepre emlékeztető táncos középrészt és a viharjelenetet. Ahogyan Beethoven Pastorale-szimfóniáját vagy Mendelssohn Nászindulóját sem hallottam ki ezelőtt soha a szeretnivaló dallamokkal és – valljuk be – kissé bárgyú fordulatokkal is operáló Moldva ütemeiből.

Ezután titokzatos tájra vitt a karmester, a mellé szegődő cseh mezzoszoprán, valamint a jó formában levő Fesztiválzenekar, és a várakozással teli csöndből úgy tűnt, hogy a közönség szívesen hagyja magát vezetni. Igaz, Alexander Zemlinsky világa nem nevezhető a mosoly országának, a Maurice Maeterlinck verseire írt Hat dal pedig különösen nem. Legszívesebben lepergette volna magáról az ember a szomorú, súlyos depresszióba taszító hangokat, ha nem tartotta volna fogva ez a különösen megírt zene. Nekem az első percekben a „dilettáns” szó jutott eszembe, de miért lenne az Zemlinsky, amikor egyszerűen csak arról van szó, hogy kissé másképp kezelte a zenekart, mint ahogyan azt az utóromantika műveinél megszoktuk. Az 1910-es években keletkezett dalokban a szimfonikus együttes kamaraegyüttesszerűen szólt, az egyébként csak kivételes alkalmakkor használt cseleszta és harmónium itt sokszor került előtérbe, a forma pedig apró töredékekből állt össze.

Noha mi kevésbé ismertük a terepet, Dagmar Pecková mezzoszoprán otthon érezte magát a mű világában. Szuggesztív énekét nagyszerűen kísérte a Fesztiválzenekar – hogy néhol nem hallhattuk, azért csak a zeneszerző okolható. Pecková és a cseh karmester régi, jól összeszokott „kiránduló-társakként” garanciát jelentettek arra, hogy megjegyezzük ezt a tájat, és még egyszer visszakívánkozunk ide.

A szünet után a magyar koncertélet egy másik mellőzött, tőlünk távolabb azonban szintén reneszánszát élő zeneszerző, Bohuslav Martinů műve szólalt meg. Nem ismerem ugyan az 1959-ben elhunyt komponista teljes életművét, mégis csalódást jelentett a Negyedik szimfónia. Ragyogóan megírt, tömören szerkesztett, csillogó zene benyomását keltette, de mégsem nem szólt semmiről. Ám ezúttal is biztos pontot jelentett Belohlávek, aki imponáló magabiztossággal vezényelte–vezette az együttest – mégpedig kotta nélkül! –, és úgy éreztem, hogy az előadó feladatát ő is és a Budapesti Fesztiválzenekar is tökéletesen betöltötte. Ez a mű ilyen. Ha egy Brahms Negyediket hallunk ilyen előadásban, valószínűleg azt mondjuk: „nem volt rossz”, ebben az esetben azonban ennél több történt...

Várkonyi Tamás

Fotó: Művészetek Palotája

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2006. június 3.
Cseh szerzők és Alexander Zemlinsky művei
Vezényelt: Jiři Belohlávek
Közreműködött: Dagmar Pecková (mezzoszoprán)


Kapcsolódó linkek:
A MUPA honlapja
Jiři Belohlávek és Dagmar Peckova a BFZ oldalán



Korábbi zenekritikák:

Mihály, Perényi, Kurtág a BFZ koncertjén
A Buena Vista Masters a Művészetek Palotájában
A Budapesti Fesztiválzenekar koncertje
MÁV Szimfonikusok koncertje
Sziámi: Dalszövegkönyv
A Žagar a Millenárison
3 Bartók az Operában
Orgonaavató koncert a Művészetek Palotájában
Rude Night: Ska-Reggae klubfesztivál a Trafóban
Mimi Blais a Tavaszi Fesztiválon
Kurtág 80
Regency Voices
Ismét Mozart - a Magyar Rádió zenekarának hangversenye
Az Esbjörn Svensson Trio koncertje a Millenárison
Röyksopp
A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának főpróbája az Operában
Camerata Salzburg
Contemporaray Gregorian
Adagio
Rhoda Scott és Sarah Morrow az A38-on
Vegyes
A Besh o droM új lemezéről
Jeanne d'Arc
Modern Art Orchestra
Titokkoncert - Budapesti Fesztiválzenekar
Oi Va Voi
A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar koncertje - Dante Anzolini vezényel
A Budapesti Fesztivázenekar koncertje
A Danubia Szimfonikus zenekar koncertje
A MÁV Zenekar két koncertje
Yonderboi: Splendid Isolation
Max Raabe Bécsben
Koncert Farkas Ferenc emlékére
Hangverseny a hetvenéves Arvo Pärt tiszteletére
Indiai est a Trafóban
Közös izraeli-magyar hangverseny a II. világháború áldozatainak emlékére
A Budapesti Filharmóniai Társaság koncertje az Operában
Az Ensemble Ictus koncertje
Hárfafesztivál Gödöllőn
Az Erik Sumo Band és a Pannónia Allstar Ska Orchestra közös lemezbemutatója az A38-on
A Danubia Szimfonikus Zenekar a Zeneakadémián
Donizetti Roberto Devereux című operája a Művészetek Palotájában
Mahler Ünnep
Szegedi Ifjúsági Napok
Szögesdrót gyermek - A BJO koncertje
Jazz Teátrum 2005
Operagála a Bazilika előtt
Szekérnyom cigány zenei fesztivál
A Rádiózenekar a Zeneakadémián
Madredeus
Händel: Semele
Ibrahim Ferrer
Herbie Hancock
Szakály Ágnes cimbalomestje
A Moszkvai Csajkovszkij Zenekar koncertje
Barbara Hendricks
A bűvölet a Művészetek Palotájában
Az Amorf Ördögök koncertje az A38-on
Négy évszázad francia zenéje a Zeneakadémián
Bobby McFerrin a Kongresszusi Központban
Nemzeti Filharmonikusok a Művészetek Palotájában
Ivan Moravec a Zeneakadémián
A Pianomania a CEU-n
Italiano anno zero a Vasúttörténeti Parkban
Svédmagyarszövegzene a Merlin Színházban
Sir Peter Maxwell Davies születésnapi koncerje a Zeneakadémián
Gyöngyösi Levente A gólyakalifa és Vajda János Szent Péter és a zsoldosok című műve a Millenárison
Ligeti és holland zeneszerzők az Urániában
Az Ensemble '88 a Petőfi Irodalmi Múzeumban
Budapest Jazzfesztivál
A Budapest Fesztiválzenekar a Zeneakadémián
Finn tangó az A38-on
Lajkó Félix és barátai a Kultuccában
A Rigoletto az Operában
A Matáv Szimfonikusok a Szent István téren
Dorota Anderszewska és Piotr Anderszewski az Olasz Intézetben
A Mike Stern Band a Millenárison
Dave Weckl a Millenárison
Joachim Kühn és a Drezdai Szólisták a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
Az Odesszai Filharmonikusok a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
A Makám jubileumi koncertje a Zeneakadémián
A csavar fordul egyet az Erkelben
A Babos Project Romani és Trilok Gurtu a Millenárison
Usti opre!
Klasszikus és kortárs zene a Millenárison
Marcus Miller Budapesten
Budapest Jazz Fesztivál
A Vérnász az Operában
Örömkoncert a Felvonulási téren
Joe Zawinul a Millenárison
A Babos Project Romani,a Trio Midnight és Stefano diBattista a Millenárison
Frank London és Boban Markovic a Millenárison
A Cotton Club Singers a Tháliában
Amadinda koncert a Zeneakadémián
"A megmentett város" az Operában
"CsáKulka" a József Attila Színházban
Pont Műhely a Trafóban
Egy műkedvelő a Zeneakadémián
Zene füleinknek - nyári koncertek
Az álmok hídján mentem át ...
Talán, majd egyszer...
Kínos happy end - Trisztán és Izolda
Harry Kupfer zenés színháza
Pilinszky és a zene misztériuma
First recording ... II. rész
First recording ... I. rész
Pavarotti és barátai ...