napi online kultúra és tudomány

ZENE
Túlélő-tanfolyam haladóknak
Gloria Gaynor a Művészetek Palotájában


A hetvenes évek disco-királynője tizenegy zenésszel és több tonna orgonasíppal a háta mögött teltházas koncertet adott a Nemzeti Hangversenyteremben. Saját szerzemények és feldolgozások váltogatták egymást a fináléra várva, amikor is az I will survive nyolc és hat perces változatait is meghallgathattuk.

A rövid, zenekari szalon-funky felvezetés után – ahol a háromtagú fúvóssorfal és a szólógitáros is bemutatta, hogy tud játszani a hangszerén – a backstage mélyéről felhangzik Gloria ismerős hangja. Frankie Valli slágere – a Can’t take my eyes off you – bólogatásra, néhol tapsra kényszeríti az ülő tömeget, Gloria megjelenése pedig elismerő hurrázást gerjeszt. Hangja alig változott harminc év alatt, karc vagy bizonytalanság nélkül fúrja át magát a levegő a hangszálak között. Csillog a flitter, villannak a vakuk, ugranak a biztonságiak. Az illegálisan fényképezőkért még a hatodik sor közepéig is bemásznak, pisztoly nélkül lövik fejbe a fejlődő hangulatot.

Miután az összes objektívvel rendelkező elektrotechnikai eszköz visszavándorol a zakók és az ujjatlan fehér farmeringek mellzsebeibe, az énekesnő már a második számnál jár. A hostess kommandó dúlása után rozsdás ingadozás indul az első sorokban, majd néhány dallal később a többség önképző képességének hála az egyenfaszékek ölelésében létrejön az autóstorna és a diszkótánc első hivatalos hibridje. Gloria kedves bája áthatja a termet, a zenészek jól szervezett minimál-showműsort hoznak, előtérben tartják az énekest. A hangosításra nem lehet panasz, még a huszonegyedik sor szélén is jól definiált, részletgazdag zene szól.

Az eltelt harminc év egyetlen nyoma talán az a húsz perc, amikor a zenekar pihenőt fúj. A közönség ellepi a cd- és a könyvesboltot, az erkélyen vér nélkül lezajlik a helyezkedési küzdelem két félig telt hamutartó körül. A második etapra hívó fanfárnak engedelmeskedve visszatérünk.

A rövid, zenekari szalon-funky felvezetés után – ahol a háromtagú fúvóssorfal és a szólógitáros is bemutatta, tud játszani a hangszerén – feltesszük magunknak a kérdést: miért ugyanazt a bevezetőt halljuk ugyanúgy, mint a koncert elején? Válasz nélkül lép a színpadra újra Gloria Gaynor. A Fugees-tól, Barry White-tól idéz. A Police Every breath you take című dalát áthangszerelve adja elő. Az újraértelmezés helyett azonban sajnos csak visszafogott kerékbetörést tapasztalhatunk, ahol a zenekar hangszereinek küllői közé csapkodja az eredetit.

Amikor már kezdem azt hinni, hogy a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem széksorain maximum egy hatalmas karalábét lehet lereszelni, de épkézláb könnyűzenei koncertet megvalósítani itt aztán nem, felhangzanak az I will survive induló dallamai. A teremben felpattognak az emberek, mosoly és őrület terpeszkedik az arcokon. Az összevont David Hasselhoff-Don Johnson hasonmásverseny első helyezettje kiugrik a folyosóra, és eszeveszett táncba kezd; sokan követik. A tribünökön is megidézik a hetvenes évek diszkószellemét. Stadionhangulat, örömünnep. Az önfeledt végjáték azonban nem kárpótolja maradéktalanul azt az egy órát, amit a hallgatóság ülve volt kénytelen eltölteni.

A zenekar működését az egyéni megoldások helyett inkább a rutin határozza meg, a szólók sem haladják meg az évszázados rekordokat, azért illedelmes rutintapsot kapnak a közönségtől. A Gaynor-koncert a tisztelet és a szeretet pólyájába csavarva igazi nosztalgiadiszkóvá válik. Gloria kismilliomodjára is túlél, a visszatapsolás után aztán még egyszer. A közönség minden formalitást maga mögött hagyva tombol, újra előkerülnek a képrögzítők, a biztonságiak beavatkozása azonban ezúttal elmarad. Nincs ember, ki a diszkó-hadsereg útjába állhatna.

Somogyi Péter

Fotó: Művészetek Palotája

Gloria Gaynor koncertje
Bartók Béla Nemezti Hangversenyterem, Művészetek Palotája
2006. június 19.

Kapcsolódó linkek:
A Művészetek Palotája honlapja
Gloria Gaynor honlapja



Korábbi zenekritikák:

Joana Amendoeira koncrtje a Millenárison
A Fesztiválzenekar évadzáró koncertje
Mihály, Perényi, Kurtág a BFZ koncertjén
A Buena Vista Masters a Művészetek Palotájában
A Budapesti Fesztiválzenekar koncertje
MÁV Szimfonikusok koncertje
Sziámi: Dalszövegkönyv
A Žagar a Millenárison
3 Bartók az Operában
Orgonaavató koncert a Művészetek Palotájában
Rude Night: Ska-Reggae klubfesztivál a Trafóban
Mimi Blais a Tavaszi Fesztiválon
Kurtág 80
Regency Voices
Ismét Mozart - a Magyar Rádió zenekarának hangversenye
Az Esbjörn Svensson Trio koncertje a Millenárison
Röyksopp
A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának főpróbája az Operában
Camerata Salzburg
Contemporaray Gregorian
Adagio
Rhoda Scott és Sarah Morrow az A38-on
Vegyes
A Besh o droM új lemezéről
Jeanne d'Arc
Modern Art Orchestra
Titokkoncert - Budapesti Fesztiválzenekar
Oi Va Voi
A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar koncertje - Dante Anzolini vezényel
A Budapesti Fesztivázenekar koncertje
A Danubia Szimfonikus zenekar koncertje
A MÁV Zenekar két koncertje
Yonderboi: Splendid Isolation
Max Raabe Bécsben
Koncert Farkas Ferenc emlékére
Hangverseny a hetvenéves Arvo Pärt tiszteletére
Indiai est a Trafóban
Közös izraeli-magyar hangverseny a II. világháború áldozatainak emlékére
A Budapesti Filharmóniai Társaság koncertje az Operában
Az Ensemble Ictus koncertje
Hárfafesztivál Gödöllőn
Az Erik Sumo Band és a Pannónia Allstar Ska Orchestra közös lemezbemutatója az A38-on
A Danubia Szimfonikus Zenekar a Zeneakadémián
Donizetti Roberto Devereux című operája a Művészetek Palotájában
Mahler Ünnep
Szegedi Ifjúsági Napok
Szögesdrót gyermek - A BJO koncertje
Jazz Teátrum 2005
Operagála a Bazilika előtt
Szekérnyom cigány zenei fesztivál
A Rádiózenekar a Zeneakadémián
Madredeus
Händel: Semele
Ibrahim Ferrer
Herbie Hancock
Szakály Ágnes cimbalomestje
A Moszkvai Csajkovszkij Zenekar koncertje
Barbara Hendricks
A bűvölet a Művészetek Palotájában
Az Amorf Ördögök koncertje az A38-on
Négy évszázad francia zenéje a Zeneakadémián
Bobby McFerrin a Kongresszusi Központban
Nemzeti Filharmonikusok a Művészetek Palotájában
Ivan Moravec a Zeneakadémián
A Pianomania a CEU-n
Italiano anno zero a Vasúttörténeti Parkban
Svédmagyarszövegzene a Merlin Színházban
Sir Peter Maxwell Davies születésnapi koncerje a Zeneakadémián
Gyöngyösi Levente A gólyakalifa és Vajda János Szent Péter és a zsoldosok című műve a Millenárison
Ligeti és holland zeneszerzők az Urániában
Az Ensemble '88 a Petőfi Irodalmi Múzeumban
Budapest Jazzfesztivál
A Budapest Fesztiválzenekar a Zeneakadémián
Finn tangó az A38-on
Lajkó Félix és barátai a Kultuccában
A Rigoletto az Operában
A Matáv Szimfonikusok a Szent István téren
Dorota Anderszewska és Piotr Anderszewski az Olasz Intézetben
A Mike Stern Band a Millenárison
Dave Weckl a Millenárison
Joachim Kühn és a Drezdai Szólisták a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
Az Odesszai Filharmonikusok a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
A Makám jubileumi koncertje a Zeneakadémián
A csavar fordul egyet az Erkelben
A Babos Project Romani és Trilok Gurtu a Millenárison
Usti opre!
Klasszikus és kortárs zene a Millenárison
Marcus Miller Budapesten
Budapest Jazz Fesztivál
A Vérnász az Operában
Örömkoncert a Felvonulási téren
Joe Zawinul a Millenárison
A Babos Project Romani,a Trio Midnight és Stefano diBattista a Millenárison
Frank London és Boban Markovic a Millenárison
A Cotton Club Singers a Tháliában
Amadinda koncert a Zeneakadémián
"A megmentett város" az Operában
"CsáKulka" a József Attila Színházban
Pont Műhely a Trafóban
Egy műkedvelő a Zeneakadémián
Zene füleinknek - nyári koncertek
Az álmok hídján mentem át ...
Talán, majd egyszer...
Kínos happy end - Trisztán és Izolda
Harry Kupfer zenés színháza
Pilinszky és a zene misztériuma
First recording ... II. rész
First recording ... I. rész
Pavarotti és barátai ...