napi online kultúra és tudomány

ZENE
Vígopera vidámság nélkül
A Magyar Állami Operaház Operastúdiójának vizsgaelőadása az Erkelben


Ionel Pantea rutinos Mozart-szakértő, mesterkurzusokat tartott a világ számos pontján a szerző szinte összes darabjáról, repertoárján sok-sok Mozart-karakter található, többek között Don Alfonso is, a Cosí fan tutte öreg intrikusa. Nem véletlen, hogy az Opera stúdiósaival is ezt a vígoperát állította színpadra.

A jeles román mester az eddigi tapasztalatok szerint remekül instruál, ám az operastúdió mostani produkciója vegyes végeredménnyel zárul. Elsősorban nem az énektudással, sokkal inkább a színpadi jelenléttel és mozgással van a baj. Néhol felizzik a levegő, egy-egy jelenet tele van jobbnál jobb ötletekkel, aztán pedig hosszú, unalmas áriázások következnek, melyekben a színpadon lévő énekesek között szinte semmilyen kontaktus nincs. Néha úgy érzem, mintha évtizedekkel ezelőtti jelképsor szerint lendülnének a karok és következnének egymás után a gesztusok, később viszont minden megváltozik: életszerű, a 21. század elejének megfelelő koreográfia szerint mozognak a szereplők.

A kettősség az énekesek szinte mindegyikénél megfigyelhető. Pantea Don Alfonsója az egyedüli állandó jellegű figura: külsőleg nyugalmat árasztó, belül azonban forrongó, minden csínyre képes ember benyomását kelti. A többiek viszont jobbára nem tudnak mit kezdeni a rájuk osztott szereplő személyiségével. Az első jelenetben a két szerelmes férfit játszó Megyesi Zoltán és Molnár Levente szenveleg a színen, miközben arról beszélnek, hogy jegyeseik vonzalma milyen mély és mennyire tartós. Molnár Levente alkatához és hátközépig érő loboncához inkább egy torreádor illenék, s ezt ebben a jelenetben meg is kapjuk: Guglielmo felbőszülten rántja ki kardját, mikor a lehetséges hűtlenségről elmélkedik. Megyesi kisebb bakugrásokkal hozza a naiv szerelmest, aki még akkor sem hiszi el, hogy megcsalták, amikor szembesül a bizonyítékokkal. Fodor Beatrix Fiordiligije túlságosan hajlíthatatlan ahhoz, hogy aztán elhigyjük: tulajdonképpen csalfa. Borsos Edith-Csilla Dorabellája annál inkább forróvérű teremtés: ő az, aki leginkább törekszik arra, hogy ne csak énekelje a szerepet, hanem meg is jelenítse a karaktert a nézőknek. Sáfár Orolya szerepe a leghálásabb. Despina, a szobalány minden csínyben benne van: álruhás orvosként és jegyzőként kell részt vennie a muriban, így aztán az énekesnek arra is van lehetősége, hogy komikai vénáját megcsillogtassa. Sáfár Orsolya a követelményeknek maximálisan eleget tett: bátran csinált magából bohócot a rá aggatott, korszakidegen maskarákban.

Az előadás "hozza" az összes kelléket az Erkel Színház hatalmas színpadán: a barokk túldíszítettség jelzésszerűen ugyan, de minden elemében megnyilvánul. A ruhákból nem spórolták ki az anyagot, s a drapériák is mérhetetlen mennyiségben burjánoznak. Ami viszont a leginkább zavarja a nézőt az operastúdiós előadásban, az az unalom. Mozart ezen operája – leginkább szövegéből adódóan – tele van komédiázási lehetősséggel, de ezek rendre kiaknázatlanok maradnak. Így leginkább annak drukkolhatunk, hogy a változatos színpadi előképzettségű stúdiósok végig bírják a három órát a nagy melegben...

Kónya Orsolya

Fotó: Éder Vera

MOZART: COSÍ FAN TUTTE
Erkel Színház

Szereplők: Fodor Beatrix, Borsos Edith-Csilla, Megyesi Zoltán, Molnár Levente, Sáfár Orsolya, Ionel Pantea

Zenei előkészítés: Oberfrank Géza
Karmester: Harazdy Miklós
Karigazgató: Sipos Máté
Rendező: Ionel Pantea

Kapcsolódó link:
A Magyar Állami Operaház és az Erkel Színház közös oldala



Korábbi zenekritikák:

A Zene Ünnepe a Jövő Házában
Gloria Gaynor a Művészetek Palotájában
Joana Amendoeira koncrtje a Millenárison
A Fesztiválzenekar évadzáró koncertje
Mihály, Perényi, Kurtág a BFZ koncertjén
A Buena Vista Masters a Művészetek Palotájában
A Budapesti Fesztiválzenekar koncertje
MÁV Szimfonikusok koncertje
Sziámi: Dalszövegkönyv
A Žagar a Millenárison
3 Bartók az Operában
Orgonaavató koncert a Művészetek Palotájában
Rude Night: Ska-Reggae klubfesztivál a Trafóban
Mimi Blais a Tavaszi Fesztiválon
Kurtág 80
Regency Voices
Ismét Mozart - a Magyar Rádió zenekarának hangversenye
Az Esbjörn Svensson Trio koncertje a Millenárison
Röyksopp
A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának főpróbája az Operában
Camerata Salzburg
Contemporaray Gregorian
Adagio
Rhoda Scott és Sarah Morrow az A38-on
Vegyes
A Besh o droM új lemezéről
Jeanne d'Arc
Modern Art Orchestra
Titokkoncert - Budapesti Fesztiválzenekar
Oi Va Voi
A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar koncertje - Dante Anzolini vezényel
A Budapesti Fesztivázenekar koncertje
A Danubia Szimfonikus zenekar koncertje
A MÁV Zenekar két koncertje
Yonderboi: Splendid Isolation
Max Raabe Bécsben
Koncert Farkas Ferenc emlékére
Hangverseny a hetvenéves Arvo Pärt tiszteletére
Indiai est a Trafóban
Közös izraeli-magyar hangverseny a II. világháború áldozatainak emlékére
A Budapesti Filharmóniai Társaság koncertje az Operában
Az Ensemble Ictus koncertje
Hárfafesztivál Gödöllőn
Az Erik Sumo Band és a Pannónia Allstar Ska Orchestra közös lemezbemutatója az A38-on
A Danubia Szimfonikus Zenekar a Zeneakadémián
Donizetti Roberto Devereux című operája a Művészetek Palotájában
Mahler Ünnep
Szegedi Ifjúsági Napok
Szögesdrót gyermek - A BJO koncertje
Jazz Teátrum 2005
Operagála a Bazilika előtt
Szekérnyom cigány zenei fesztivál
A Rádiózenekar a Zeneakadémián
Madredeus
Händel: Semele
Ibrahim Ferrer
Herbie Hancock
Szakály Ágnes cimbalomestje
A Moszkvai Csajkovszkij Zenekar koncertje
Barbara Hendricks
A bűvölet a Művészetek Palotájában
Az Amorf Ördögök koncertje az A38-on
Négy évszázad francia zenéje a Zeneakadémián
Bobby McFerrin a Kongresszusi Központban
Nemzeti Filharmonikusok a Művészetek Palotájában
Ivan Moravec a Zeneakadémián
A Pianomania a CEU-n
Italiano anno zero a Vasúttörténeti Parkban
Svédmagyarszövegzene a Merlin Színházban
Sir Peter Maxwell Davies születésnapi koncerje a Zeneakadémián
Gyöngyösi Levente A gólyakalifa és Vajda János Szent Péter és a zsoldosok című műve a Millenárison
Ligeti és holland zeneszerzők az Urániában
Az Ensemble '88 a Petőfi Irodalmi Múzeumban
Budapest Jazzfesztivál
A Budapest Fesztiválzenekar a Zeneakadémián
Finn tangó az A38-on
Lajkó Félix és barátai a Kultuccában
A Rigoletto az Operában
A Matáv Szimfonikusok a Szent István téren
Dorota Anderszewska és Piotr Anderszewski az Olasz Intézetben
A Mike Stern Band a Millenárison
Dave Weckl a Millenárison
Joachim Kühn és a Drezdai Szólisták a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
Az Odesszai Filharmonikusok a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
A Makám jubileumi koncertje a Zeneakadémián
A csavar fordul egyet az Erkelben
A Babos Project Romani és Trilok Gurtu a Millenárison
Usti opre!
Klasszikus és kortárs zene a Millenárison
Marcus Miller Budapesten
Budapest Jazz Fesztivál
A Vérnász az Operában
Örömkoncert a Felvonulási téren
Joe Zawinul a Millenárison
A Babos Project Romani,a Trio Midnight és Stefano diBattista a Millenárison
Frank London és Boban Markovic a Millenárison
A Cotton Club Singers a Tháliában
Amadinda koncert a Zeneakadémián
"A megmentett város" az Operában
"CsáKulka" a József Attila Színházban
Pont Műhely a Trafóban
Egy műkedvelő a Zeneakadémián
Zene füleinknek - nyári koncertek
Az álmok hídján mentem át ...
Talán, majd egyszer...
Kínos happy end - Trisztán és Izolda
Harry Kupfer zenés színháza
Pilinszky és a zene misztériuma
First recording ... II. rész
First recording ... I. rész
Pavarotti és barátai ...